Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

15 Cara Mengemukan Kucing Secara Semulajadi dan Efektif

Bisnissatu.com - 15 Cara Mengemukan Kucing Secara Semulajadi dan Efektif

Cara Mengemukan Kucing Secara Semulajadi dan Efektif

Mempunyai kucing yang gemuk dan comel sudah tentu satu pencapaian bagi catlovers atau pencinta kucing.

Bagaimana tidak? Pasti seronok melihat kucing kesayangan anda berjalan dan bermain ke sana sini dengan badannya yang bulat.

Tapi realitinya, ramai pencinta kucing keliru kerana berat kucing mereka tidak bertambah. Sebaliknya, terdapat beberapa kucing yang mengalami berat badan berlebihan (obesiti) yang sebenarnya mengganggu kesihatan mereka. 

Oleh itu, adalah idea yang baik untuk mempelajari cara menggemukkan kucing dengan cepat dan semulajadi supaya kucing anda gemuk dan sihat.

Menggemukkan kucing tidak boleh asal-asalan. Anda tidak boleh memaksa kucing anda untuk makan banyak-banyak. Ingat bahawa kucing adalah haiwan yang sangat moody. 

Kerana mood kucing mudah berubah, boleh jadi kerana dia dipaksa kemudian merajuk dan stress. Elakkan juga untuk memberi makanan tambahan atau vitamin kepada kucing untuk menambah selera makan, dikhuatiri akan mengganggu penghadaman.

Kedengaran sukar? Tenang, kami ada cara untuk menggemukkan kucing dengan cepat dan semulajadi. Jangan ragu-ragu kerana petua ini mudah diamalkan dan tentunya selamat untuk 'si manis'.


Cara Mengemukan Kucing

Memandangkan "gemuk" pastinya berkaitan dengan makanan, cara untuk menggemukkan kucing adalah dengan memberinya makanan yang betul, dan dengan cara yang betul. 

Yup, cara memberi makan kucing adalah sama penting memandangkan mood kucing itu sangat tidak stabil.


1. Pilih Makanan Yang Baik untuk Kucing Anda

Kucing adalah 'karnivor wajib' yang bermaksud mereka sangat memerlukan nutrien yang terdapat dalam daging.

Nutrien ini termasuk protein, asid lemak, asid amino, dan taurin. Terdapat 2 jenis makanan kucing yang anda boleh dapatkan dengan mudah di pet shop iaitu makanan basah dan makanan kering.

Selain dua jenis tersebut, terdapat juga makanan mentah yang boleh anda campur sendiri.

Makanan basah cenderung digemari oleh kucing kerana aromanya yang menarik, dan ia lebih kaya dengan nutrien.

Walaupun begitu, ramai doktor haiwan tidak mengesyorkan makanan basah yang berlebihan kerana ia tidak baik untuk kesihatan gigi kucing. 

Anda boleh menggabungkan makanan basah sebagai hidangan utama dan makanan kering sebagai makanan pelengkap. 

Untuk menjadikan kucing anda lebih gemuk, pilih makanan yang mempunyai kandungan protein yang tinggi. 

Jangan beri makanan kering berwarna-warni kerana kandungan bahan pewarna boleh membahayakan kesihatan buah pinggang kucing.


2. Berikan Makanan Mentah Sebagai Sumber Nutrien

Selain makanan basah dan makanan kering, pilihan makanan mentah juga boleh menjadi hidangan yang kaya dengan nutrien untuk kucing anda.

Menggemukkan kucing, bermakna anda memerlukan makanan kaya protein yang bukan sahaja sihat tetapi juga akan meningkatkan selera makan mereka.

Daging ayam dan tuna merupakan jenis makanan mentah yang mengandungi kadar protein yang tinggi. Sangat disyorkan untuk merebusnya terlebih dahulu untuk membunuh bakteria yang terdapat di dalam makanan tersebut.

Tetapi jangan sekali-kali memberi kucing ikan masin, ya, kerana ia hanya akan membuat bulunya gugur!


3. Tetapkan Pemakanan Kucing dengan Tertib dan Teratur

Buat jadual untuk memberi makan kucing anda setiap hari. Ini bermakna mengajar kucing anda untuk berdisiplin, dan anda sebagai pemilik juga mesti komited untuk mematuhi jadual. 

Sebagai panduan, kucing dengan berat badan ideal biasanya diberi makan 2 kali sehari dengan snek sebagai gangguan. Jika anda inginkan berat tambahan, anda boleh memberi kucing anda makan 3 kali sehari ditambah makanan ringan (biskut kucing) pada waktu malam. 

Catat jam anda memberinya makan. Kemudian pastikan anda juga memberi makan pada masa yang sama pada keesokan harinya. 

Ulangi langkah ini setiap hari. Oh ya, jangan terlebih porsi makanan untuk kucing. Nanti kami akan terangkan tentang bahagian hidangan yang ideal pada point seterusnya.


4. Kenali Porsi Yang Betul dan Saiz Hidangan

Adalah penting untuk mengenali porsi makanan kucing yang betul kerana kucing bukanlah haiwan yang tamak. Kucing lebih suka makan secara sederhana, tetapi berterusan. 

Ini bermakna jika anda memberi kucing anda sebahagian besar makanan dia mungkin hanya akan makan sebahagian daripadanya dan akan kembali makan selebihnya selepas beberapa ketika. 

Ini sudah tentu mengganggu jadual makan yang telah anda aturkan sebelum ini, bukan? Dalam sesetengah kes, kucing malah keberatan untuk makan lebihan kerana bau dan warna telah berubah. Makanan anda dibazirkan.

Jangan takut untuk mencuba untuk mencari bahagian makanan yang sesuai untuk kucing anda. Pada mulanya cuba beri dia sedikit makanan, kucing anda pasti akan manja meminta bahagian tambahan. 

Beri bahagian tambahan sedikit demi sedikit sambil anda ingat. Jika anda merasakan anda telah memberinya banyak makanan tetapi kucing masih berkeras untuk meminta lebih, tidak perlu tergesa-gesa untuk menurut kerana mungkin dia hanya mencari perhatian.

Kini jumlah makanan yang anda berikan dahulu ditambah bahagian tambahan boleh menjadi bahagian yang ideal untuk kucing.


5. Jangan Memaksa Memberi Makan Kucing

Ramai orang yang ingin tergesa-gesa melihat lemak kucing mereka hingga memaksa memasukkan makanan ke dalam mulut kucing. Hei, kucing juga makhluk hidup yang mempunyai perasaan, anda tahu catlovers. 

Sikap seperti itu sebenarnya menunjukkan bahawa anda tidak menyayangi kucing anda dan hanya mahu mematuhi ego anda. 

Memberi makan kucing anda boleh dibenarkan apabila kucing itu benar-benar enggan makan kerana terdapat masalah kesihatan atau gangguan lain. 

Oleh itu, adalah lebih baik jika anda juga mengenali punca kucing tidak mahu makan.


6. Supaya Kucing Makan Dengan Lahap

Ini adalah helah yang datang dari mengkaji sifat dan perangai kucing. Anda boleh amalkan pada kucing kesayangan anda kerana ini terbukti cara paling berkesan untuk menggemukkan kucing. Helah ini termasuk:

1. Bawa kucing anda bermain sebentar sebelum tiba masa untuk makan.

2. Sapukan sedikit makanan basah atau makanan mentah pada hidungnya.

3. Sentiasa pastikan ruang makan bersih.

4. Letakkan makanan kucing betul-betul di tengah-tengah penyuap, kerana kucing suka mengabaikan makanan di sebelah. 


7. Selepas Makan Jangan Lupa Diberi Minum

Bukan setakat makanan, air pun penting untuk kucing tau! Lebih kurang 2/3 daripada badan kucing terdiri daripada air, ditambah pula dengan air mempunyai pelbagai manfaat untuk kucing terutamanya dari segi pengagihan nutrien. Sediakan air bersih (air masak) dalam mangkuk. 

Pastikan kucing anda mendapat air yang mencukupi setiap hari. Kalau nak bagi dia susu, bagi dia susu khas untuk kucing. Susu/susu lembu untuk manusia mengandungi laktosa yang sukar dihadam oleh kucing. 

Tidak mustahil ini akan membawa kepada pelbagai masalah kesihatan pada kucing anda. Terdapat banyak susu kucing istimewa yang boleh didapati di kedai haiwan peliharaan atau kedai haiwan peliharaan terdekat.


8. Beri Makanan Yang Sihat dan Lazat untuk Kucing

Makanan yang sihat dan lazat untuk kucing mengandungi sekurang-kurangnya 3 elemen: kaya dengan protein, kaya dengan serat dan mempunyai aroma yang menarik. 

Protein penting untuk tumbesaran dan berat badan, serat berguna untuk kesihatan penghadaman dan mencegah penyakit hairball (muntah/bulu anak anjing), manakala aroma makanan yang memikat pasti digemari kucing!

Protein terdapat dalam ikan, udang, sotong, atau makanan makanan laut lain. Protein juga boleh didapati dalam daging segar, dengan tekstur lembut yang memudahkan kucing mengunyah dan mencernanya. 


9. Resipi Kuning Telur Ayam untuk Menambah Berat Badan

Ingin kucing anda gemuk, sihat dan mempunyai bulu yang cantik? Kuning telur ayam adalah jawapannya! Catlovers, dalam kuning telur, mengandungi pelbagai nutrien penting seperti protein dan lemak. 

Kedua-duanya memainkan peranan penting dalam meningkatkan berat badan sambil mengekalkan kesihatan. Cara pemberiannya, pilih dahulu telur ayam yang masih segar (jelas bukan yang dijual di pasaraya). 

Seterusnya, asingkan kuning telur daripada putih dan campurkan dalam makanan kucing, terutamanya makanan basah atau makanan mentah. Jangan berikan kuning telur kepada kucing lebih daripada sekali seminggu.


10. Keluarkan Kucing Dari Sangkar

Seperti manusia, kucing juga memerlukan penyegaran untuk bebas daripada tekanan. Jadi jangan letak kucing anda dalam sangkar sahaja.

Berjalan, melompat dan mengejar adalah aktiviti semula jadi yang sepatutnya dia lakukan setiap hari. Sesekali bawa kucing kesayangan anda keluar dari rumah pada waktu pagi untuk berjemur.


11. Pastikan Mood Kucing Sentiasa Baik

Ada pepatah: "Berpacaran dengan pencinta kucing kerana dia lebih tahu bagaimana untuk bahagia". Itu sedikit lagi bukti. Kucing dikenali sebagai haiwan yang sangat moody! 

Moodnya kadang-kadang tidak menentu, walaupun hanya kerana perkara remeh. Tetapi kucing yang dalam mood tidak baik sebenarnya hanya mahu difahami. Cara terbaik untuk memberitahu mood kucing adalah dengan memahami bahasa badannya. 

Berada di dalam bilik yang sama dengan kucing lain kadang-kadang boleh membuat kucing anda rewel. Manfaatkan mainan kucing untuk memastikan dia berada dalam mood yang baik.


12. Beri Kucing Rehat Yang Secukupnya

Kaedah ini sebenarnya bertujuan untuk mengurangkan pembakaran lemak dalam badan kucing. Tetapi jangan terlalu kerap kerana salah satu kucing anda akan menjadi gemuk. 

Kuncinya ialah permainan yang cukup dan rehat yang mencukupi. Kebanyakan bermain akan membakar banyak lemak dalam badan, manakala kebanyakan rehat akan mengumpul lemak. Kuncinya: keseimbangan.


13. Berikan Kucing Keselesaan Tambahan

Keselesaan tambahan berkaitan dengan kestabilan mood kucing. Intinya ialah kucing yang gembira cenderung makan lebih banyak daripada kucing yang tertekan. 

Manfaatkan AC atau kipas di rumah anda sekali-sekala untuk memanjakannya. Beri dia masa untuk berehat tanpa mengganggunya. Anda boleh menggunakan bantal atau tikar lembut untuk tempat berehat. 

Memelihara kucing juga boleh menjadikannya lebih santai jika dilakukan dengan cara yang betul.


14. Beri Perhatian Kepada Kesihatan Kucing Anda

Kesihatan tidak kurang pentingnya untuk pertumbuhan berat badan. Kucing yang sakit biasanya malas makan dan mudah stress. Jangan teragak-agak untuk membawa kucing anda ke doktor haiwan untuk hanya memeriksa keadaan badannya atau jika kucing anda perlu mendapatkan vaksin. 

Pemberian vitamin cuba sentiasa mengikut nasihat doktor. Pastikan sangkar, kotak sampah dan kawasan penyusuan bersih. Mandikan kucing anda dengan kerap untuk mengelakkan kulat, penyakit kulit dan kutu.


15. Ketahui Berat Ideal Kucing Anda

Akhir sekali ialah mengetahui berat ideal kucing anda sebenarnya. Kerana jenis yang berbeza, sudah tentu struktur fizikalnya juga berbeza. Sebagai contoh, kucing Parsi adalah kucing besar dengan berat ideal 5-7 kg. 

Jenis Maine coon dan British shorthair juga termasuk kucing besar dengan berat ideal 9-10 kg! Jadi jika kucing anda bukan kucing besar atau bulat, tidak perlu memaksanya untuk menjadi gemuk. Hanya sentuh berat idealnya dan dia akan tetap kelihatan sangat comel.

Sebagai tambahan kepada beberapa penjelasan di atas, berikut adalah panduan visual yang boleh memudahkan anda menggemukkan kucing anda untuk menjadikannya kelihatan comel dan comel.



Sumber Rujukan

https://arenahewan.com/cara-menggemukkan-kucing

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com