Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

15 Cara Merawat Kucing Sakit Lemas Dengan Cepat

Bisnissatu.com - 15 Cara Merawat Kucing Sakit Lemas Dengan Cepat

Cara Merawat Kucing Sakit Lemas

Bagi anda yang mempunyai peliharaan kucing, anda mesti sentiasa mengharapkan kucing anda dalam keadaan rapi dan sihat. 

Anda sentiasa cuba memastikan sangkar kucing bersih, kotak sampah, dan memerhatikan pengambilan makanannya. 

Tidak jarang anda membawa kucing kesayangan anda ke doktor haiwan untuk rawatan tambahan, seperti imunisasi atau vitamin. 

Namun begitu, sama seperti manusia, kucing peliharaan boleh mengalami kesakitan sehingga badannya kurus dan lemah. Penyakit boleh datang menyerang kucing tanpa dapat dielakkan.

Sudah tentu apabila kucing anda sakit anda akan berasa risau. Walau bagaimanapun, anda harus terlebih dahulu mengenal pasti punca yang mungkin menjadi permulaan penyakit kucing anda. 

Dengan mengenali punca, anda akan dapat memberikan rawatan yang lebih sesuai.

Antara punca penyakit kucing sehingga badannya jadi lemas antaranya:

  • Makan terlalu cepat.
  • Makanan yang sukar dihadam, seperti yang terlalu keras.
  • Muntah kerana virus.
  • Keracunan. 


Cara Merawat Kucing Sakit Lemas

Biasanya, apabila kucing mengalami mana-mana perkara di atas, kucing akan muntah atau cirit-birit, yang jika dibiarkan kucing akan menjadi lemah. Sudah tentu, anda sebagai pemilik kucing yang baik tidak sepatutnya membenarkannya. 

Anda mesti boleh memberi rawatan yang betul supaya kucing kesayangan anda pulih. Berikut akan membincangkan 15 cara untuk merawat kucing lemas:


1. Beri Air Minuman Yang Bersih

Kucing yang lemah akibat muntah atau cirit-birit, terdedah kepada dehidrasi. Ini disebabkan jumlah cecair yang keluar dari badannya. Oleh itu, berikan kucing kesayangan anda air minuman yang bersih. 

Seboleh-bolehnya gantikan air di tempat minum dengan air yang baru, kerana dikhuatiri terdapat virus atau bakteria yang tertinggal di tempat minum lama.

Minum air yang mencukupi akan membantu pencernaan kucing anda pulih dengan cepat.


2. Beri Kucing Multivitamin

Anda juga boleh menambah multivitamin pada makanan. Matlamatnya adalah untuk membantu meningkatkan tenaga badan supaya badan kucing kembali segar. 

Pemberian multivitamin juga boleh membantu badan kucing melawan virus yang mungkin menyebabkan kucing menjadi lemah.


3. Ajak Kucing Bermain

Boleh jadi kucing anda kelihatan lembik kerana malas dan tidak mahu bermain. Ini adalah perkara biasa jika kucing kesayangan anda hamil. 

Jika ini benar berlaku, anda tidak boleh memaksanya bermain tangkas seperti biasa. Biarlah dia bermalas-malasan, asalkan dia masih mahu makan dan minum seperti biasa.


4. Panaskan Katil Kucing

Kucing sesak nafas juga boleh disebabkan oleh penurunan suhu badan. Jika dibiarkan, kucing anda mungkin mengalami hipotermia. 

Oleh itu, untuk membantunya anda boleh membantu memanaskan katilnya, contohnya dengan menimbun tuala kering di atas katilnya. Anda juga boleh menggunakan mentol pijar di bawah 15 watt untuk memanaskan katil kucing.


5. Suapi Dengan Susu Kucing

Susu khusus kucing mengandungi taurin dan pelbagai lagi khasiat penting yang boleh diberikan kepada kucing apabila dia lemah. anda boleh menyuapnya dengan sudu kecil, straw atau picagari (suntikan tanpa jarum). 

Jika kucing peliharaan anda adalah kucing yang sukakan susu, dia akan boleh minum dengan lahap. Sudah tentu ini akan meningkatkan tenaganya dan mempercepatkan penyembuhannya.


6. Beri Bubur Beras Perang

Anda juga boleh memberikan bubur beras perang segera yang banyak dijual di gerai atau pasar raya. Bubur beras perang juga sangat berkhasiat dan dapat membantu kucing menguatkan badan mereka terhadap penyakit yang menyerangnya. 


7. Beri Kucing Makanan Kering

Untuk memudahkan pemberian makanan kering, anda boleh hancurkan dan campurkan dengan sedikit air suam. Tunggu sehingga ia sejuk dan kemudian suapkan makanan ke dalam mulut kucing kesayangan anda. 

Memastikan pengambilan makanan yang mencukupi adalah salah satu cara untuk merawat kucing yang lemas.


8. Berikan ORS

Jika kucing anda sakit cirit-birit atau muntah, anda juga boleh memberinya ORS. Anda boleh membuat ORS sendiri dengan mencampurkan gula dan garam dan kemudian mencairkannya dengan air. Untuk hasil yang lebih baik, anda boleh menggunakan gula perang berbanding gula pasir biasa. 

Sama seperti pada manusia, pemberian cecair ORS kepada kucing juga akan dapat membantu kucing memenuhi keperluan cecair mereka dan mengelakkan dehidrasi.


9. Beri Minum Air Kelapa Muda

Sama seperti ORS, air kelapa muda boleh mengelakkan kucing peliharaan anda daripada dehidrasi. 

Air kelapa muda mengandungi elektrolit yang baik untuk tubuh dan mengekalkan kesegaran badan. Ini nampaknya terpakai bukan sahaja kepada manusia, tetapi juga kepada kucing. 


10. Tambahkan Kuning Telur

Kuning telur diketahui kaya dengan nutrien dan protein tinggi yang baik untuk tubuh. Dengan memasukkan kuning telur ke dalam makanan kucing, badan kucing akan menjadi lebih kuat dan tidak lagi lemah. 

Pastikan anda memberikan kuning telur yang telah masak, dengan mengukus kuning telur dan mencampurkannya ke dalam makanan kucing. Jangan goreng, ok?


11. Tambahkan Makanan Mentah

Kucing peliharaan mungkin kelihatan sakit dan lemah kerana kekurangan nutrisi dan pengambilan makanan. 

Untuk mengatasinya, anda boleh memperbanyakkan pengambilan makanan mentah iaitu makanan yang mengandungi banyak protein. 

Contohnya ayam, ikan, minyak zaitun dan lain-lain. Potong makanan kepada kepingan kecil dan campurkan ke dalam makanan kucing istimewa yang biasanya anda berikan kepada kucing anda.


12. Berikan Ubat Cacing

Kucing juga boleh kelihatan lesu akibat mempunyai cacing. Ini agak biasa pada kucing yang masih anak kucing atau bayi. 

Kelemahan akibat cacing adalah normal, kerana cacing dalam perut pasti akan menyerap khasiat dalam badan kucing sehingga kucing kekurangan nutrisi untuk dirinya sendiri. 

Jika ini memang punca kucing anda sesak nafas, berikan ubat cacing kucing khas yang mudah anda dapatkan di kedai haiwan peliharaan.


13. Jangan Beri Ubat Untuk Manusia

Kandungan dadah pada manusia mungkin tidak sesuai malah berbahaya untuk kehidupan kucing. Jika kucing anda tidak bertambah baik selepas anda memberinya makanan tambahan dan ORS, anda memerlukan nasihat daripada doktor yang lebih berpengalaman.


14. Bawa Ke Doktor Haiwan

Seperti yang dibincangkan dalam perkara sebelumnya, memberi kucing ubat manusia tidak digalakkan. Daripada bertambah baik, kucing anda boleh diracuni. 

Jadi, anda patut bawa kucing anda berjumpa doktor supaya kucing kesayangan anda mendapat pemeriksaan yang lebih tepat. 

Di samping itu, doktor akan lebih mengetahui ubat yang akan diberikan kepada kucing kesayangan anda.


15. Bersihkan Sangkar

Anda juga harus memastikan sangkar kucing anda bersih. Jika kucing anda muntah, segera lap dan bersihkan muntah tersebut. Cuba juga sembur bekas muntah dengan cecair disinfektan. Ini akan mengelakkan penyakit kucing anda menjadi lebih teruk atau merebak kepada kucing lain.

Nah, kini anda tidak perlu risau sangat jika kucing anda tiba-tiba sesak nafas. Perkara utama yang perlu anda perhatikan ialah punca kucing sesak nafas supaya anda boleh membuat keputusan apakah tindakan yang paling sesuai untuk diberikan kepada kucing kesayangan anda. Teruskan semangat anda!


Sumber Rujukan

https://arenahewan.com/cara-mengobati-kucing-sakit-lemas

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com