Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

20 Punca Kucing Tidak Mahu Makan & Cara Mengatasinya

Bisnissatu.com - 20 Punca Kucing Tidak Mahu Makan & Cara Mengatasinya

Punca Kucing Tidak Mahu Makan

Kucing adalah salah satu jenis haiwan peliharaan yang paling umum dimiliki oleh pencinta haiwan. Bagaimana tidak, kucing adalah haiwan yang manja, comel dan agak mudah dijaga. 

Mungkin ini antara sebab mengapa ramai orang jatuh cinta dengan kucing.

Tetapi, tahukah anda kucing adalah haiwan yang agak mudah dijangkiti penyakit? Ya, kucing akan sangat mudah jatuh sakit, bahkan jika ia tidak mahu makan selama sehari sahaja.

Pada haiwan secara umumnya, terdapat simpanan lemak dalam badan yang secara fisiologi badan akan menukarkan simpanan lemak ini kepada tenaga.

Walau bagaimanapun, dalam kucing proses ini berlaku dengan sangat tidak cekap. Menurut beberapa sumber, proses pembakaran lemak yang berlaku pada kucing, terdapat proses metabolisme yang boleh merosakkan tisu organ dalam hati kucing. 

Akibatnya, jika kucing anda tidak mahu makan, hatinya boleh rosak dan boleh menyebabkan kematian!

Oleh itu, anda mesti dapat memahami kucing anda. Kucing kesayangan anda tidak boleh bercakap bahasa manusia, jadi terpulang kepada anda untuk mengetahui punca yang boleh menjadi punca kucing anda mogok lapar.


Punca Kucing Tidak Mahu Makan

Jika anda sudah mengetahui bahaya yang boleh berlaku jika kucing anda tidak mahu makan, anda harus berhati-hati jika gejala keengganan makan berlaku pada kucing anda. Untuk itu, mari kita lihat perbincangan berikut mengenai beberapa punca kucing tidak mahu makan:


1. Bosan Dengan Makanannya

Tidak berbeza dengan manusia yang inginkan pelbagai jenis makanan, haiwan peliharaan juga mempunyai keinginan yang sama. 

Kucing peliharaan anda mungkin bosan dengan makanan yang anda berikan kepadanya, terutamanya jika anda memberinya makanan yang sama setiap hari. Ini boleh menjadi punca kucing anda tidak mahu makan. 


2. Selera Makan

Sama seperti manusia, ada kalanya kucing juga hilang selera makan. Kucing berasa malas untuk makan dan lebih suka bermalas-malasan dan tidur sepanjang hari. 

Walau bagaimanapun, anda sebagai pemilik tidak sepatutnya membenarkan ini. Teruskan pujuk kucing anda untuk memakannya. Jika perlu, berikan kucing anda vitamin tambahan untuk merangsang rasa laparnya.


3. Sakit Mulut

Pernahkah anda mengalami sariawan yang mengganggu selera makan anda? Ini boleh berlaku kepada kucing anda juga. 

Mungkin terdapat luka di mulut kucing yang menyebabkan ia menyakitkan untuk dimakan, sekali gus menghilangkan selera makannya. 

Cuba periksa mulutnya untuk kudis tertentu di dalam mulutnya atau jika ada bau yang kurang menyenangkan daripada biasa. 


4. Gangguan Sistem Penghadaman

Seperti yang dibincangkan sebelum ini, kucing adalah salah satu haiwan yang mempunyai metabolisme yang lemah. Akibatnya, kucing lebih mudah mengalami senak, di mana apabila pencernaan kucing terganggu, dia juga akan hilang selera makan.

Punca penghadaman kucing terganggu ini boleh datang dari makanan yang tidak berkualiti. Selain itu, parasit atau benda asing lain yang masuk ke dalam badan kucing juga boleh mencetuskan masalah pencernaan pada kucing.

Beberapa penyakit pencernaan dalam kucing, termasuk keradangan akut atau kronik yang menyerang lapisan usus besar. Penyakit gastrousus juga boleh disebabkan oleh kehadiran cacing dan protozoa dalam perut. 

Anda juga harus memberi perhatian kepada kucing anda jika dia bermain kerana kucing anda boleh memakan benda asing yang bukan makanan yang boleh menyebabkan masalah pencernaan. 


5. Sedang Malas

Ada kalanya kucing berasa malas dan hanya mahu tidur sepanjang hari. Ini agak biasa pada kucing baka tulen, terutamanya kucing Parsi. 

Jika ini berlaku, galakkan kucing itu aktif dan mahu makan walaupun sedikit. 


6. Sedang Sakit

Ini mungkin berkaitan sedikit dengan mata tiga dan empat. Namun, kesakitan yang berlaku pada kucing bukan sekadar sakit mulut dan penghadaman. 

Boleh jadi kucing kesayangan anda ada penyakit lain yang membuatkan dia lemah dan muntah. Ini sudah tentu membuatkan dia tidak selesa dan hilang selera makan. 

Seperti manusia, kucing juga boleh diserang pelbagai penyakit. Berikut adalah beberapa penyakit pada kucing yang mungkin menjadi punca kucing kesayangan anda tidak mahu makan:

  • Pankreatitis, atau keradangan pada organ pankreas kucing.
  • Kanser, seperti limfoma dalam usus
  • Perubahan dalam persekitaran bakteria usus.

Melihatkan banyak kemungkinan penyakit yang boleh dialami oleh kucing, maka anda sebagai pencinta kucing haruslah lebih peka dengan sebarang perubahan yang berlaku pada kucing anda. 


7. Tekanan

Kucing juga boleh berasa tertekan yang menyebabkan mereka mogok lapar. Biasanya terdapat dua punca kucing berasa tertekan iaitu persekitaran dan tekanan. 

Sebagai contoh, jika kucing yang anda baru angkat dan dia masih dalam tempoh adaptasi, biasanya kucing itu mudah mengalami tekanan. Jadi, buat kucing anda berasa senyaman mungkin, ya!


8. Dalam Masa Keghairahan

Adakah kucing anda sudah lama bersendirian tanpa pasangan? Boleh jadi, dia rasa tertekan dan tertekan kerana nafsunya tidak disalurkan! Oleh itu, adalah idea yang baik untuk anda sebagai pemilik yang baik untuk mencari pasangan untuk kucing kegemaran anda. 

Ini kerana, kucing yang sedang kepanasan tetapi tidak mendapat pasangan boleh berasa tertekan dan hilang selera makan.


9. Perubahan Cuaca

Perubahan cuaca juga boleh menjadi salah satu faktor yang menyebabkan kucing tidak makan. Secara umum, kucing menyukai tempat yang hangat dan menyesuaikan keadaan suhu badan mereka. 

Oleh itu, apabila cuaca sangat panas, kucing enggan makan dan memilih untuk tidur. Manakala apabila cuaca sejuk, kucing lebih gemar meminum susu suam berbanding memakan makanannya. 


10. Keadaan Tempat Makan Lembap

Telah dijelaskan di atas bahawa kucing suka tempat yang hangat. Oleh itu, kawasan makan kucing mesti dibersihkan setiap kali mereka ingin memberi makan. Sebelum menuang makanan, pastikan perkakas kering dan tiada air yang tinggal.

Anda mungkin berasa bimbang atau panik jika kucing anda tidak mahu makan walaupun anda telah memujuknya dengan pelbagai cara. 

Walau bagaimanapun, anda boleh melakukan beberapa cara untuk menangani kucing tidak mahu makan. Jom, kita lihat tips dibawah ini.


Cara Mengatasi Kucing Tidak Mahu Makan

Jika anda perasan kucing anda menunjukkan tanda dan simptom mogok lapar, anda tidak perlu panik dan terlalu risau. Anda boleh mencuba cara berikut untuk memujuk kucing kesayangan anda untuk makan semula:


1. Beri kucing anda pelbagai makanan

Cuba gantikan makanan kucing anda dengan pelbagai jenis makanan lain. Jika anda biasanya memberi makanan kering, cuba gantikannya dengan makanan kucing basah dalam tin. 

Atau, anda juga boleh mencampurkan makanan basah dan kering. Walau bagaimanapun, anda perlu tahu bahawa memberi kucing anda terlalu banyak makanan basah boleh menyebabkan lebihan karang gigi dan kotoran pada gigi kucing anda.


2. Bawa Makanan Ke Hidungnya

Kadang-kadang kucing terlalu malas untuk bergerak dan mendekati makanan mereka. Untuk itu, cuba bawa makanan ke hidung dan mulut kucing. 

Kaedah ini mungkin merangsang selera makan dan memikat kucing anda untuk mendekati makanannya dan mula makan dengan lahap.


3. Suapi Kucing Anda

Kucing peliharaan adalah seperti kanak-kanak, anda harus menjaga mereka dengan baik. Jadi, jangan teragak-agak untuk memberi makan kucing anda jika dia kelihatan lemah dan malas untuk makan. Ini adalah bentuk kasih sayang anda terhadap kucing peliharaan anda.

Anda boleh menggunakan sudu kecil, straw atau picagari (suntikan tanpa jarum) untuk memasukkan makanan ke dalam mulut kucing. Sudah tentu untuk melakukan ini anda perlu memberi makanan basah, bukan kering. 

Anda boleh menambah air suam pada makanan untuk meningkatkan tahap kelembutan makanan bagi memudahkan kucing anda menelan makanan. Beri makan kucing anda perlahan-lahan untuk mengelakkannya daripada tercekik.


4. Beri Ubat Sakit Mulut

Jika kucing anda mengalami sakit mulut sebagai sebab ia tidak akan makan, anda boleh memberinya ubat untuk sakit mulutnya. 

Tidak perlu bersusah payah memilih ubat, anda boleh memberi ubat yang biasa anda gunakan. Contohnya, salap untuk sariawan yang selamat jika tertelan secara tidak sengaja.


5. Beri Vitamin Pada Kucing

Seperti kanak-kanak kecil yang susah makan, biasanya kita beri vitamin, kucing peliharaan juga boleh diberi vitamin tambahan untuk menambah selera makan. 

Anda boleh dapatkan vitamin di farmasi terdekat. Cuba pilih vitamin untuk kanak-kanak supaya sukatan lebih tepat. Contohnya, vitamin B kompleks dan lisin yang boleh meningkatkan selera makan sambil mencegah virus herpes dan selesema kucing.


6. Ajak Kucing Anda Bermain

Jangan biarkan kucing anda bosan, terutamanya jika anda baru mengambilnya sebagai anak angkat.

Bermain dengan kucing anda dan aktiviti bermain ini akan membantu dia menyesuaikan diri dengan persekitaran baharunya. Dengan kucing anda berasa gembira, selera makannya akan lebih terjaga.


7. Beri Tempat Yang Selesa

Apabila kucing itu mula-mula diambil sebagai anak angkat, cuba jauhkan kucing anda daripada persekitaran yang membuatkan dia tertekan dan tertekan. Cuba untuk tidak mempunyai haiwan lain yang terlalu agresif kepadanya. 

Jauhkan dia daripada kucing terbiar atau kucing jiran. Juga berikan dia katil yang selesa supaya kucing peliharaan anda lebih tenang.


8. Bawa Kepada Doktor

Sekiranya anda masih bimbang tentang keadaan kucing anda, maka tidak ada salahnya untuk membawanya ke doktor haiwan dengan segera. 

Doktor mungkin memberinya Penyusuan Tiub atau menyusu melalui tiub terus ke dalam perutnya. Jika kucing anda benar-benar sakit, doktor juga boleh memberi anda ubat atau vitamin yang lebih sesuai untuk kesihatan kucing anda.


9. Pemberian Tiub

Pemberian Tiub adalah salah satu cara penyusuan dengan memasukkan makanan ke dalam perut kucing melalui tiub khas. Kaedah Pemberian Tiub hanya disyorkan oleh doktor haiwan atau pakar kucing. 

Pemberian Tiub juga hanya bertujuan untuk haiwan yang sakit atau tidak dapat menelan atau mengunyah makanan dengan sempurna. Kemudian, kaedah ini juga diaplikasikan kepada anak kucing yang tidak boleh menyusu secara langsung dan tidak boleh menyusu menggunakan pacifier.


10. Jangan Campurkan Dadah dalam Makanan

Kucing boleh mengesan dengan baik apa yang bercampur di dalamnya. Ini kerana deria bau kucing itu sangat tajam berbanding haiwan lain. 

Oleh itu, pastikan anda memberi ubat secara berasingan dan memberi makanan pada selang masa yang tetap.

Nah, kini anda tidak perlu terlalu risau tentang kucing yang tidak akan makan. Anda hanya perlu mengenal pasti punca dan memberi rawatan yang betul kepada kucing anda.


Sumber Rujukan

https://arenahewan.com/penyebab-kucing-tidak-mau-makan

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com