Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Kitaran Hidup Cengkerik Beserta Cara Hidup Cengkerik

Bisnissatu.com - Kitaran Hidup Cengkerik Beserta Cara Hidup Cengkerik

Kitaran Hidup Cengkerik

Cengkerik ialah serangga yang berkait rapat dengan belalang, mempunyai badan leper, kepala hampir bulat dan mempunyai antena panjang seperti benang.

Cengkerik ialah omnivor, dikenali dengan bunyi kicauan khas, yang dihasilkan oleh jangkrik jantan. Bunyi ini digunakan untuk menarik kedatangan betina dan menolak kehadiran jantan lain. 

Bunyi kicauan ini semakin kuat apabila suhu persekitaran meningkat. Di dunia ini diketahui kira-kira 900 jenis spesies cengkerik.

Cengkerik juga merupakan haiwan yang menjalani fasa metamorfosis dalam kitaran hidup mereka. Kitaran hidup cengkerik bermula dengan telur dan kemudian berlanjut hingga beberapa langkah seterusnya.

Cengkerik mengalami metamorfosis tidak lengkap, kerana hanya melalui 3 fasa pertumbuhan.

Untuk lebih jelas lagi, sila terus baca artikel kami tentang kitaran hidup cengkerik di bawah ini.


Keep Scrolling!


Kitaran Hidup Cengkerik

Cengkerik ialah pebangkai omnivor yang makan bahan organik, dan juga tumbuhan reput, kulat, dan beberapa anak benih. 

Cengkerik makan bangkai sendiri jika tiada sumber makanan lain, dan menunjukkan kelakuan pemangsa ke atas cengkerik yang lumpuh.

Cengkerik secara relatifnya mempunyai rahang yang kuat, dan diketahui menggigit manusia, biasanya tanpa memecahkan kulit. 

Walau bagaimanapun, gigitannya boleh menjadi sakit apabila terkena pada kulit sensitif seperti di jari taut selaput (antara jari dengan jari).

Kitaran hidup cengkerik bermula dari telur kemudian menetas, kemudian tumbuh ke tahap larva atau nimfa, kemudian nimfa berubah menjadi cengkerik dewasa yang kemudian mengawan dan menghasilkan generasi cengkerik baru dengan kitaran hidup yang sama yang akan berulang lagi.


1. Telur Cengkerik

Kitaran hidup cengkerik bermula dengan perkahwinan antara cengkerik jantan dan betina yang menghasilkan telur. Telur cengkerik biasanya berbentuk bujur seperti ulat, berwarna kuning muda bening dengan panjang kira-kira 3 mm.

Kitaran Hidup Cengkerik

Biasanya pada satu hujung telur terdapat tonjolan yang dipanggil operkulum. Nah, operkulum ini adalah celah yang digunakan oleh nimfa untuk keluar dari telur, tetapi nimfa tidak dapat keluar dari bagian telur yang lain kerana cangkang telur sangat kuat.

Apabila baru diletakkan, telur akan berwarna kuning muda yang terang. Kemudian warna telur akan berubah menjadi kuning tua, apabila tiba masa untuk menetas, dibahagian telur akan kelihatan garis-garis kelabu.

Apabila berada di habitat semulajadi, cengkerik akan bertelur di tanah atau pasir, manakala dalam pembiakan mereka akan menggunakan media kapas atau kain. 

Telur akan diletakkan di bawah tanah atau pasir dengan kedalaman kira-kira 5-15 mm menggunakan ovpositor dan diletakkan dalam kumpulan dengan jumlah kira-kira 4-120 telur.

Dalam tempoh 13 hingga 25 hari selepas diletakkan di dalam tanah, telur mereka akan menetas menjadi nimfa.


2. Nimfa Cengkerik

Kitaran Hidup Cengkerik

Selepas mereka melewati fasa telur, maka kitaran hidup cengkerik akan diteruskan ke peringkat nimfa yang keluar dari telur. Bentuk mereka pada peringkat ini tidak jauh berbeza dengan ketika mereka telah dewasa.

Nimfa cengkerik yang baru keluar biasanya akan memakan sisa-sisa cecair yang terkandung dalam kulit telur. Jika cecair habis, nimfa akan bersurai untuk mencari makanan.

Di samping itu, fasa nimfa ini adalah tempoh yang paling terdedah dalam kitaran hayat cengkerik. Kerana pergerakan mereka masih lambat dan belum mempunyai exoskeleton di bahagian luar badan mereka.

Semasa tempoh pertumbuhannya, cengkerik semasa fasa nimfa ini akan mengalami beberapa perubahan kulit (molting) untuk mencapai fasa dewasa.

Tujuan molting ini adalah kerana badan luar cengkerik yang terdiri daripada exoskeleton yang keras tidak dapat berkembang.

Oleh itu, agar cengkerik berkembang, mereka mesti melepaskan badan bahagian dalam mereka keluar dari exoskeleton.

Kebiasaannya proses salin kulit cengkerik ini akan berlaku dengan sangat cepat iaitu lebih kurang 15 minit sahaja. 

Cengkerik yang telah berjaya melepaskan rangka luarnya akan mempunyai warna putih-coklat. Mereka tidak mengambil masa yang lama, kira-kira 10 minit exoskeleton akan membesar dan menjadikan badan kembali kepada warna biasa.

Apabila cengkerik menyelesaikan molting keempatnya, ovipositor pada cengkerik betina akan muncul dan sayapnya mula berkembang di dalam toraks. Biasanya ini berlaku pada cengkerik antara 21 hingga 25 hari.

Apabila cengkerik mengalami molting kelima, maka sayap jantan akan tumbuh dengan sempurna. Selang antara molting ke-4 hingga ke-5 ini biasanya disebut sebagai fasa remaja, di mana sayap mereka telah mula tumbuh tetapi belum sempurna.


3. Cengkerik Dewasa

Selepas fasa nimfa berlalu, kitaran hidup cengkerik akan diteruskan pada peringkat akhir dalam bentuk cengkerik dewasa.

Kitaran Hidup Cengkerik

Secara umumnya, jika sudah dewasa selama 7 hingga 15 hari, maka cengkerik sudah boleh menjalankan aktiviti pembiakan.

Untuk tempoh pembiakan itu sendiri akan berlaku apabila serangga ini berumur 45-60 hari. Semasa tempoh pembiakan, mereka biasanya akan menjadi lebih agresif dan kanibal.

Walaupun terdapat banyak makanan, mereka tetap akan membunuh antara satu sama lain.

Induk jantan akan mati apabila sudah berumahtangga, kebiasaannya akan dimakan oleh betina. 

Pada masa bertelur, maka tidak lama kemudian induk betina juga akan mati. Kemudian telurnya akan menetas dalam masa kira-kira 13-25 hari, kitaran hidup cengkerik akan berulang semula diikuti oleh anak-anaknya.

Ada satu perkara menarik tentang cengkerik, bagi cengkerik betina yang tidak mendapat pasangan, mereka masih boleh bertelur tanpa mengawan.

Biasanya telur ini steril sehingga tidak dapat menetas menjadi individu baru.


Sumber Rujukan

https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Cengkerik

https://id.m.wikipedia.org/wiki/Jangkrik

https://jagad.id/metamorfosis-jangkrik/

https://riverspace.org/daur-hidup-jangkrik/

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com