Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Biodata Aedy Ashraf, Pelakon Drama Kisah Cinta Kita

Bisnissatu.com - Biodata Penuh Aedy Ashraf, Profil, Berat dan Ketinggian, Fakta, Agama dan Keluarga Aedy Ashraf.

Biodata Aedy Ashraf, Pelakon Drama Kisah Cinta Kita

Pada artikel kali ini, Bisnissatu.com akan berkongsi mengenai biodata penuh Aedy Ashraf. Artikel ini bertujuan agar anda mengetahui dengan lebih dekat mengenai Aedy Ashraf.

Siapa yang tidak kenal dengan pelakon popular Mohammad Addy Ashraf Rosmadi atau yang lebih dikenali sebagai Aedy Ashraf? 

Pelakon kelahiran 1993 ini telah membintangi puluhan drama dan telefilem selama kerjaya-nya dalam bidang lakonan sejak 2003 lalu.

Siapa sangka, ternyata beliau mewarisi bakat lakonan tersebut daripada ibunya, seorang dramatis popular sejak era 90-an, Liza Zain.

Baca Juga: Biodata Liza Zain, Ibu Kepada Pelakon Aedy Ashraf


Biodata Aedy Ashraf

Nama PenuhMohammed Addy Ashraf bin Rosmadi
Nama PopularAedy Ashraf
Tarikh Lahir20 September 1993 di Bachok, Kelantan, Malaysia
Umur28 Tahun (2022)
AgamaIslam
PekerjaanPelakon, Pengacara
Tahun Aktif2003 - kini
Instagram@aedyxashraf 
Twitter@aedyxashraf 
TikTok@aedyxashraff 


Kehidupan Aedy Ashraf

Biodata Aedy Ashraf, Pelakon Drama Kisah Cinta Kita

Siapakah Aedy Ashraf

Mohammed Addy Ashraf bin Rosmadi atau lebih dikenali sebagai Aedy Ashraf merupakan seorang pelakon terkenal Malaysia, beliau mula mencipta nama sejak tahun 2003 sebagai pelakon kanak-kanak.

Aedy Ashraf dilahirkan pada 20 September 1993 di Bachok, Kelantan, Malaysia. Beliau merupakan anak kepada pelakon Liza Zain, yang mula mencipta nama pada awal tahun 1990an.

Liza Zain kemudian berkahwin dengan seorang lelaki bernama Rosmadi. Hasil perkongsian hidup bersama suaminya tersebut, Liza Zain dikurniakan dua orang anak.


Berapa Umur Aedy Ashraf

Seperti yang telah dijelaskan sebelumnya, Aedy Ashraf dilahirkan pada 20 September 1993 di Bachok, Kelantan, Malaysia.

Berdasarkan informasi diatas, pada tahun 2022 ini Aedy Ashraf telah berusia 28 tahun. Beliau akan menyambut hari jadinya yang ke 29 pada 20 September 2022 nanti.

 

20 September 1993 Hari Apa?

20 September 1993 adalah hari Isnin.

Aedy Ashraf lahir pada 20 September 1993, bermakna beliau lahir pada hari Isnin dan umur beliau sekarang ialah 28 tahun.


Apa Tanda Zodiak Aedy Ashraf?

Beliau dilahirkan pada 20 September 1993, berarti Tanda Zodiak Aedy Ashraf ialah Virgo. 

Manakala menurut Zodiak Cina, Aedy Ashraf lahir dengan Zodiak atau Shio Monyet.


Adik Beradik Aedy Ashraf

Aedy Ashraf dilahirkan daripada pasangan Liza Zain dan Rosmadi, beliau merupakan anak kedua daripada dua adik beradik.

Aedy mempunyai seorang kakak perempuan yang diketahui bernama Norhidhayah, kakak beliau ini berumur 2 tahun lebih tua daripada Aedy Ashraf.

Baca Juga: 6 Foto Adik Beradik Aedy Ashraf, Siapakah Kakak Beliau?


Pekerjaan Aedy Ashraf

Aedy Ashraf Sebagai Pelakon

Biodata Aedy Ashraf, Pelakon Drama Kisah Cinta Kita

Aedy Ashraf mewarisi bidang lakonan daripada ibunya, pelakon veteran terkenal, Liza Zain. 

Di usia 10 tahun pada tahun 2003, Aedy memulakan kerjaya lakonan sebagai pelakon kanak-kanak dengan membintangi filem komedi Jutawan Fakir arahan Abdul Razak Mohaideen yang mana beliau memegang watak sebagai Azman, seorang gelandangan. 

Menerusi filem ini, beliau berlakon di samping nama-nama besar seperti Saiful Apek, Bob Kuman, Waheeda dan Farid Kamil.

Beliau kemudian muncul pula dalam filem Cinta Kolestrol dengan memegang watak sebagai Ahmad Yusry kecil, manakala watak dewasanya dilakonkan oleh Yusry Abdul Halim. 

Pada tahun 2004, beliau membintangi drama pertamanya, Doa Imran dengan memegang watak sebagai Imran. 

Aedy mendapat pengiktirafan meluas sebagai pelakon kanak-kanak menerusi watak Mawi lakonannya dalam filem Tentang Bulan yang ditayangkan pada 21 Disember 2006. 

Filem ini turut dibintangi oleh Nik Adruce, Fatin Afeefa dan Erin Malek. Menerusi filem ini, beliau dicalonkan bagi kategori Pelakon Kanak-Kanak Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-20.

Beliau membintangi telefilem pertamanya, Cerita Adam yang disiarkan di TV1 yang mana beliau melakonkan watak sebagai Rahmat. 

Pada tahun 2009, Aedy berlakon bersama Elfira Loy yang memegang watak tajuk dalam drama Qalesya yang bersiaran di Astro Prima yang mana beliau memegang watak snnbagai Muhammad.

Pada tahun 2010, Aedy memegang watak Faiz dalam siri televisyen Disney Channel, Waktu Rehat yang antara lain turut dibintangi oleh Nik Adruce, Sweet Qismina, Tengku Iezahdiyana dan Elfira Loy. 

Siri ini telah bersiaran sebanyak 3 musim dan merupakan versi tempatan untuk francais As the Bell Rings yang diadaptasi dari siri TV Itali, Quelli dell'intervallo.

Antara 2012 dan 2013, beliau membintangi drama pendidikan Oh My English! sebanyak 2 musim di Astro TVIQ. 

Beliau memegang watak sebagai Shafiq, beliau kembali melakonkan wataknya dalam telefilem Oh My Ganu!. Drama Separuh Jiwaku (2014) telah menyaksikan beliau kembali digandingkan bersama Elfira Loy. 

Menerusi drama yang disiarkan di Slot Ratu TV9, Aedy memegang watak sebagai Emir Izlan, seorang pemuda kampung berhijrah ke Kuala Lumpur bekerja sebagai pemandu kepada Dato’ Darwish dan Datin Sofinah. 

Beliau juga berlakon dalam drama Kerana Terpaksa Aku Relakan, memegang watak sebagai Tajul Zahin, adik Tajuk Razin lakonan Amar Baharin.

Pada tahun 2015, beliau berlakon dalam dua episod terakhir drama remaja, Dunia Generasi Baru yang dibintangi oleh Kaka Azraff, Natasha Elyzza, Erwin Dawson, Fadlan Hazim, Zahirah MacWilson dan Ben Amir. 

Setahun kemudian, beliau berlakon dalam beberapa drama TV termasuk Jasmine dan Lara Aishah.

Pada tahun 2017, beliau berlakon dalam filem Dorm Melati arahan Eyra Rahman dengan memegang watak sebagai Adam.

Ia menjadi filem pertama lakonannya dalam tempoh 11 tahun sejak Tentang Bulan (2006) dan juga satu-satunya filem lakonan beliau dalam tahun 2017.

Pada tahun yang sama, Aedy berlakon dalam beberapa drama televisyen, antaranya ialah Suamiku Paling Sweet sebagai Hakimi, Bahagia Kasihmu sebagai Nazril dan Hero Seorang Cinderella sebagai Darius. 

Beliau seterusnya membuat penampilan sulung muzik video dengan membintangi muzik video lagu "Pematah Hati" nyanyian Nabila Razali.

Aedy berlakon dalam tiga drama TV serentak dalam tahun 2018, antaranya ialah Cinta Tiada Ganti, adaptasi dari drama Filipina Sana'y Wala Nang Wakas terbitan ABS-CBN. 

Beliau memegang watak sebagai Mukhriz yang dipadankan daripada watak Christian lakonan Jericho Rosales dalam versi asal Fillipina. Beliau juga muncul dalam drama Papa Nak Menantu lakonan Jaja Iliyes dan Hafidz Roshdi. 

Tawaran berlakon filem juga diperolehinya apabila membintangi dua filem, iaitu Blok 404 dan Gol & Gincu Vol. 2.

Pada tahun 2020, beliau memegang watak sebagai Tongki dalam Budak Tebing dan kembali melakonkan wataknya dalam kesinambungannya. 

Drama lain yang dibintanginya pada tahun itu juga termasuk Memoir Kamila dan Biar Mereka Cemburu. 

Pada tahun 2021, beliau juga muncul dalam drama pendidikan Projek: Anchor SPM yang berkisarkan pelajar yang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sekitar 2000. 

Drama arahan Razaisyam Rashid itu turut dibintangi oleh Daiyan Trisha dan Shasha Abedul. Beliau juga berlakon di samping Amelia Henderson dalam drama Kisah Cinta Kita yang disiarkan di Slot Akasia TV3.


Aktiviti Lain Aedy Ashraf

Di luar kerjaya lakonan, Aedy merupakan pemilk dan pengasas bersama gerai snek kentang goreng, Fam Fries yang beroperasi di The Podium, Sungai Penchala, Kuala Lumpur. 

Aedy berkata, idea untuk mengusahakan perniagaan makanan bermula ketika mencuba kentang goreng serupa di gerai rakannya pada 2016.


Kehidupan Peribadi

Pada tahun 2017, beliau dikatakan bahawa beliau pernah bergosip dengan pelakon Fasha Sandha yang juga merupakan isteri kepada Aidil Aziz.

Beliau juga merupakan seorang yang berpegang pada prinsip mendahului bakat, dan bukan bersandarkan populariti.


Sumber Rujukan

  1. https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Aedy_Ashraf
  2. https://www.bisnissatu.com/2021/12/biodata-liza-zain-ibu-kepada-pelakon.html

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com