Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Bekas Isteri Dahlan Zainuddin, Senarai Info Terkini

Bisnissatu.com - Bekas Isteri Dahlan Zainuddin, Senarai Info Terkini

Bekas Isteri Dahlan Zainuddin, Senarai Info Terkini

Berikut ini senarai berita terkini yang berkaitan dengan: Bekas Isteri Dahlan Zainuddin


Suami Terlantar Sakit, Isteri Dahlan Zainuddin Diselar Kerana Gambar Tersenyum

Petaling Jaya: Isteri kepada penyanyi Datuk Dahlan Zainuddin, 75, Datin Effa Rizan terkilan dengan tanggapan segelintir pihak yang mempertikaikan dirinya tersenyum dan bergembira ketika suaminya berada dalam keadaan kritikal di Hospital Kuala Lumpur.

Effa, 54, yang juga penyanyi sekitar tahun 70-an itu berkata, dia berbuat demikian kerana ingin memberi kekuatan kepada anak-anaknya yang sedang bersedih dengan keadaan bapa mereka sekarang.

"Ada segelintir pihak mempersoalkan gambar-gambar saya tersenyum dan ketawa ketika suami sedang sakit tetapi mereka tidak tahu apa sebenarnya saya rasakan dalam hati ini.

"Mereka tidak tahu bagaimana saya melihat suami yang terlantar sakit setiap hari.

"Saya senyum dan ketawa semata-mata tidak mahu anak-anak bersedih, jika saya sedih mereka akan putus harapan," ujarnya kepada mStar Online.

Effa dihubungi untuk perkembangan suaminya Dahlan Zainudin yang kini berada di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Kuala Lumpur (HKL) sejak 22 Julai lalu selepas keadaan kesihatannya kembali merosot.

Dahlan diserang angin ahmar pada 29 Jun ketika berada di Perlis bagi menghadiri program berbuka puasa bersama anak yatim.

Tambah Effa, sebagai isteri dan ibu, dia perlu tabah dan reda dalam apa juga kemungkinan yang boleh terjadi pada ketika ini.

"Saya tidak boleh menangis, suami dan anak-anak memerlukan saya. Tiada apa yang saya harapkan selain keajaiban untuk dia pulih kembali.

"Apa pun yang bakal terjadi saya kena reda ketentuannya," ujarnya.

Sementara itu, Effa berkata, suaminya kini diberi ubat tidur selepas keadaan jantung yang masih lemah serta kekurangan oksigen dalam badan.

Bagaimanapun, katanya, doktor masih memantau perkembangan kesihatan penyanyi lagu Kisah Seorang Biduan itu dari semasa ke semasa.

"Dia diberi ubat tidur pada Sabtu lalu dan semalam dia sudah sedar, namun doktor beritahu keadaannya masih lemah dan kurang oksigen.

"Hari ini (Selasa) dia diberi sekali lagi ubat tidur untuk dia berehat. Bagaimanapun doktor beritahu keadaannya lebih baik dari sebelum ini," ujarnya.

Effa turut berterima kasih kepada beberapa rakan artis yang sudi datang menziarah dan memberi kata-kata semangat kepada dia dan anak-anak.

Pasangan ini dikurniakan empat cahaya mata dan seorang cucu.


Sumber Rujukan

https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2016/07/26/isteri-dahlan-zainuddin


“Arwah minta kuih onde-onde”- Isteri Dahlan Zainuddin kenang momen akhir bersama

Isteri kepada penyanyi popular era 70-an Allahyarham Datuk Dahlan Zainuddin iaitu Datin Effa Rizan memberitahu arwah masih berusaha untuk berpuasa biarpun berdepan dengan masalah kesihatan sepanjang Ramadan kali ini.

Effa berkata, Allahyarham juga bangun setiap hari untuk bersahur bersama keluarga sebelum diserang penyakit angin ahmar pada Sabtu lalu.

"Biarpun Allahyarham tidak dapat menyempurnakan ibadah puasa kerana masalah kesihatan, namun dia masih berusaha untuk bangun bersahur.

Jenazah Dahlan Zinuddin dikafan dan disembahyangkan di Masjid  Saidina Abu Bakar As-Siddiq, Jalan Telawi, Bangsar.

"Beliau juga ada meminta saya sediakan kuih onde-onde yang menjadi kegemarannya untuk berbuka, namun kini semuanya sudah tiada," jelas Datin Effa kepada mStar.

Penyanyi yang terkenal dengan lagu Kisah Seorang Biduan itu meninggal dunia pada pukul 9.48 malam Selasa pada usia 78 tahun.

Solat jenazah diimamkan Ketua Imam Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq, Mohd Faizul Mohd Razali.

Allahyarham selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara kira-kira pukul 2.15 petang Rabu.

Isteri dedah Dahlan Zinuddin masih mahu bersahur bersama keluarga birapun sakit.

Dalam pada itu, rakan seperjuangan Dahlan iaitu pennyanyi Uji Rashid berkata dia terkejut dengan pemergian Allahyarham yang disifatkannya sebagai individu yang berhati mulia.

Kata Uji, mereka sempat berbual di telefon beberapa hari sebelum arwah diserang penyakit itu.

"Allahyarham yang lebih mesra disapa Dell seorang yang lembut apabila berbicara walaupun ada yang menganggapnya seorang yang garang kerana raut wajahnya yang serius.

"Lebih memilukan apabila saya baru sahaja bercakap dengannya melalui telefon beberapa hari sebelum dia koma, malah dia menunaikan permintaan saya yang teringin mendengarnya menyanyi lagu Kisah Seorang Biduan," kata Uji.

Dahlan cipta sejarah sebagai penyanyi tempatan pertama mengadakan konsert di Stadium Negara.

Allahyarham meninggalkan seorang isteri dan tiga cahaya mata iaitu Natasha Idha, Mohd Danial dan Nur Athinia Ines.

Dahlan memulakan kariernya sebagai seorang penyanyi selepas memenangi kategori Persembahan Keseluruhan Terbaik dalam pertandingan Bintang RTM pada 1975.

Beliau juga telah mencipta sejarah apabila menjadi penyanyi tempatan pertama yang mendapat peluang untuk mengadakan konsert di Stadium Negara pada 1978.


Sumber Rujukan

https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2019/05/29/dahlan-zinuddin-kebumi


Dahlan berhenti berharap

PASANGAN penyanyi terkenal era 1970-an, Datuk Dahlan Zainuddin dan isterinya, Datin Effa Rizan mengakui sudah ‘move on’ daripada kekecewaan terhadap sikap seorang individu kononnya seorang ahli perniagaan muda yang menabur janji palsu terhadap mereka.

“Kami sudah tak menghubungi dia untuk minta tunaikan janjinya sebelum ini. Buang masa kami saja untuk fikirkan perkara ini.

“Biar Allah saja balas apa dilakukannya terhadap kami. Ada yang suruh saman kerana dia bagi cek tendang dan menggunakan gambar kami di Facebook untuk kepentingan peribadi tapi untuk apa?.

“Bagi kami ini hanya harta dunia dan biarlah Allah yang membalasnya. Dia memalukan kami seolah-olah minta sedekah,” kata Dahlan kepada Harian Metro.

Kisah mereka bermula pada pertengahan Mei tahun lalu, apabila individu terbabit menganjurkan majlis Malam Kisah Seorang Biduan bersama Datuk Dahlan Zainuddin yang berlangsung di sebuah hotel terkenal dan mengumumkan memberi sumbangan sebanyak RM100,000 terhadap penyanyi yang popular dengan lagu Kisah Seorang Biduan itu.

Keesokan harinya, dia bertemu pasangan itu di hotel sama dan berjanji menghadiahkan mereka sebuah banglo bernilai lebih RM1.2 juta.

Ditemui pada majlis memperkenalkan menu 'Citarasa Warisan Bonda' sempena Ramadan di Kelab Darul Ehsan, Ampang, Effa yang mewakili suaminya berkata, dia juga sudah menjelaskan kronologi kejadian di Facebooknya dan enggan bercerita mengenai perkara itu lagi.

“Saya buat keputusan ini kerana selagi tidak memasukkan di Facebook orang akan bertanya kerana tak tahu perkara sebenar.

“Ada yang masih keliru sangkakan kami sudah dapat banglo seperti yang dijanjikan dan ini antara punca saya ceritakan segalanya di Facebook.

“Dengan penjelasan dibuat, sekurang-kurangnya saya tidak lagi dihujani pertanyaan demi pertanyaan sekarang,” katanya.

Effa berkata, mereka juga sudah berhenti berharap serta tidak mengimpikan untuk memiliki banglo dan bersyukur dengan rumah yang diduduki sekarang.

“Nak minta apa kalau orang dah main-mainkan kami begini. Kami ada harga diri. Lagipun bukan kami yang minta sebaliknya dia yang berjanji.

“Saya masih beranggapan apa yang berlaku pada majlis berlangsung dulu sudah dirancang.

“Mereka gunakan nama Malam Kisah Seorang Biduan bersama Datuk Dahlan Zainuddin sedangkan sepatutnya Malam Bersama Ibu Tunggal. Mereka gunakan nama Dahlan untuk kepentingan peribadi,” katanya.

Effa turut menjelaskan mereka kini selesa dengan rumah Program Perumahan Rakyat (PPR) Seri Aman, Kepong yang diduduki hasil bantuan Yayasan Kebajikan Artis Tanah Air (YKAT).

“Alhamdulillah semuanya okey. Cuma kami masih membiasakan diri untuk tinggal dalam suasana begini.

“Saiz rumah ini boleh dikatakan agak luas kerana berkonsep baru. Kami selesa tinggal di sini. Bentuk kediaman ini seperti pangsapuri.

“Alhamdulillah, jiran juga bagus menerima kehadiran kami di sini. Mereka banyak menganjurkan aktiviti setempat tapi kami belum berpeluang menyertainya kerana kesihatan suami tak mengizinkan,” katanya.


Sumber Rujukan

https://www.hmetro.com.my/amp/rap/2019/03/434769/dahlan-berhenti-berharap


Air mata seorang biduan

Satu kejutan buat Datuk Dahlan Zainuddin apabila menerima cek bernilai RM100,000 pada majlis Malam Kisah Seorang Biduan bersama Datuk Dahlan Zainuddin yang berlangsung di sebuah hotel terkemuka, baru-baru ini.

Berkali-kali dia mengusap muka tanda tidak percaya dan akhirnya penyanyi lagu Kisah Seorang Biduan yang setia ditemani isterinya, Datin Effa Rizan ini menitiskan air mata di atas pentas.

Jumlah ini adalah hasil sumbangan peribadi individu bernama Aryan Farhan, orang perseorangan dan sebuah syarikat sebagai tanda penghargaan buat Dahlan yang mengabdikan diri dalam bidang seni sejak 1975.

Dahlan yang ditemui melahirkan perasaan terharu menerima sumbangan itu. Ia sangat diperlukan bagi menampung perbelanjaan rawatan penyakit angin ahmar dan beberapa penyakit lain yang dihidapinya sejak 2016.

“Sebenarnya kami suami isteri langsung tak diberitahu kejutan ini. Kami kononnya hanya dijemput untuk majlis makan-makan sempena Hari Ibu.

“Apabila sampai di sini, saya terkejut dan terkedu melihat apa sebenarnya yang berlaku. Majlis ini dianjurkan Aryan Farhan dan ibunya, wartawan Zie Man.

“Saya dan Zie Man kawan lama dan pernah bekerjasama suatu masa dahulu. Rasanya terlalu tinggi penghargaan ini. Tambahan pula, ada sumbangan berbentuk wang ringgit. Terima kasih banyak-banyak,” katanya dalam nada sebak.

Dahlan, 78, mengakui dalam kepayahan yang dilaluinya sekarang, dia terpaksa mencari rezeki bagi menyara keluarganya dengan menyanyi.

“Walau kecil atau besar majlis kahwin orang, saya tetap menyanyi kerana perlu cari duit untuk berubat dan memulihkan diri.

“Saya kena buat rawatan di empat hospital. Keadaan lebih sukar kerana saya tiada kereta dan kerja. Saya menggunakan perkhidmatan Grab untuk ke Hospital Kuala Lumpur, Institut Jantung Negara dan Pusat Rehab di Cheras.

“Kadang-kadang isteri saya, Effa yang pergi menyanyi ganti saya. Kalau boleh biarlah saya cepat sembuh kerana tak nak Effa menyanyi. Biarlah saya kerja macam dulu,” katanya.

Effa yang berada di sebelahnya berkata, dia meminta izin daripada Dahlan untuk menyanyi bagi menampung kos perubatan.

“Simpanan makin lama makin susut dan ini yang buat saya bertindak. Saya sebenarnya minta jasa baik mana-mana pihak untuk dapat tawaran menyanyi dan bukannya nak menadah tangan minta sedekah.

“Dalam tempoh setahun abang sakit dan belum kuat, saya memang tak keluar rumah kerana nak jaga dia. Sekarang dia dah beransur pulih, itu yang saya buat keputusan pergi menyanyi untuk tambah rezeki.

“Untuk berjimat, kami jual kereta kerana sekarang sudah ada kemudahan Grab. Seperkara lagi, mungkin selepas Aidilfitri kami akan berpindah ke rumah PPR di Kepong. Ia hasil insiatif Yayasan Artis 1 Malaysia. Dulu kami menyewa rumah lebih RM1,000 sebulan dan apa salahnya kami berjimat. Kalau lambat masuk, ia akan diambil semula oleh DBKL,” katanya.

Pasangan ini mendirikan rumah tangga pada 1977 dan dikurniakan empat anak iaitu Natasha Idha, 40, Mohd Danial, 35, Mohd Akasya Iman (meninggal dunia) dan Nur Athinia Ines, 23.

Sebagai tanda ‘sporting’, Dahlan turut menghiburkan tetamu menerusi lagu Bukan Lelong Sebarang Lelong, Kisah Seorang Biduan dan berduet dengan Effa menerusi lagu Jangan Sampai Kehancuran.

Effa turut menyampaikan lagu Rasa Hati dan Muda Mudi.

Tidak ketinggalan, dua penyanyi baru iaitu Eranz dan Syafeek Ikhwan ditampilkan bagi menyanyikan lagu popular nyanyian Dahlan.

Eranz menyampaikan lagu Rindumu Ku Bawa Bersama, Ke Mana Kubawa Hati Yang Rindu dan Terlena Lagi Disampingmu.

Syafeek Ikhwan pula menyanyikan lagu Sabda Cinta, Mana lagi dan Hilang Terang Timbul Gelap.

Selain Dahlan, sumbangan turut diberikan kepada artis veteran lain iaitu Hail Amir, Zaibo, Jalil Hamid, Fetty Zul, Shara Eqkhnor, anak kepada kakitangan Sinar Harian yang menghidap kanser, Suzy Wong (penari) dan 10 ibu tunggal dari Sentul.


Sumber Rujukan

https://www.hmetro.com.my/amp/rap/2018/05/341613/air-mata-seorang-biduan


Penyanyi era 70-an Dahlan Zainuddin meninggal dunia

Petaling Jaya: Penyanyi era 70-an, Dahlan Zainuddin, 78, meninggal dunia di Hospital Selayang pada 9.48 malam tadi selepas tidak sedarkan diri kerana diserang angin ahmar Sabtu lalu, lapor Utusan.

Perkara ini disahkan oleh isterinya, Effa Rizan kepada akhbar itu. Beliau meninggalkan seorang isteri dan 3 orang anak.

Jenazah akan dibawa ke Masjid Bangsar untuk dimandikan sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Bukit Kiara selepas solat Zohor.

Memulakan kerjaya seni selepas memenangi kategori Persembahan Keseluruhan Terbaik Bintang RTM 1975, Dahlan salah seorang penyanyi yang terkenal dengan lagu Kisah Seorang Biduan.


Sumber Rujukan

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/05/28/penyanyi-era-70-an-dahlan-zainuddin-meninggal-dunia/


Air mata Effa Rizan tumpah rindu arwah suami

KUALA LUMPUR: Meraikan Syawal tanpa insan tersayang di sisi bukan situasi yang mudah untuk dilalui penyanyi veteran, Datin Effa Rizan.

Bukan tidak mampu menerima hakikat pemergian suami tercinta, Datuk Dahlan Zainuddin, kira-kira sebulan lalu, namun begitu banyak kenangan dikongsinya bersama artis yang dikenali dengan lagu Kisah Seorang Biduan itu.

“Sepanjang 42 tahun hidup bersama, kami tidak pernah berenggang. Bayangkan, ke mana arwah pergi, saya pasti ada menemani. Justeru, apabila dia tiada pada hari raya kali ini, saya rasa janggal. Ketiadaannya di sisi turut membuatkan diri ini berasa sunyi.

“Walaupun saya ditemani oleh anak bongsu kerana kami tinggal bersama di rumah peninggalannya, rasa kosong tetap menerjah diri. Cuma, saya tidak mahu menunjukkan perasaan sedih dan pilu di hadapan orang. Saya perlu kuat dan tabah untuk meneruskan kehidupan.

“Bagaimanapun, saya gagal untuk membohongi perasaan sendiri. Apabila bersendirian dan seakan-akan ternampak kelibatnya, air mata saya tumpah juga,” luahnya kepada BH Online.

Berikutan Allahyarham kembali ke rahmatullah ketika tinggal seminggu lagi umat Islam mahu meraikan 1 Syawal, penyanyi yang popular dengan lagu Rasa Hati ini berkata, sambutan lebaran, baru-baru ini, tidak lagi semeriah dahulu.

“Kali ini, kami memang tidak begitu beriya-iya menyambut hari raya. Ahli keluarga dan sanak saudara yang lain juga memahami keadaan itu. Merekalah yang datang menziarah saya di rumah dan membawakan makanan. Mana-mana persiapan yang sudah dibuat lebih awal, kami teruskan sahaja. Semua itu pun dibuat ala kadar.

“Anak sulung ada juga mengajak saya ke rumahnya pada malam raya. Saya faham perasaannya yang bimbangkan keadaan ibunya. Namun, saya menolak kerana lebih selesa berada di kediaman sendiri pada waktu itu,” ujar wanita berusia 58 tahun ini.

Akui kerinduan pada arwah suami sangat menyakitkan dan bagai tiada penghujung, kata Effa, setiap kali perasaan itu mengetuk pintu hati, hanya doa mampu dipanjatkan ke hadrat Ilahi.

“Rasa rindu terhadap arwah tidak pernah terpadam. Apabila kerinduan datang bertandang, saya hanya sedekahkan Al-Fatihah dan memperbanyakkan doa semoga rohnya tenang dan dicucuri rahmat Allah,” katanya yang akan terus mencari rezeki dengan menyanyi, selagi terdaya.

Dahlan yang juga penyanyi terkenal era 1970-an meninggal dunia di Hospital Selayang, 28 Mei lalu, pada usia 77 tahun.

Beliau menghembuskan nafas terakhir selepas empat hari koma akibat serangan strok. Jenazahnya disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara.


Sumber Rujukan

https://www.bharian.com.my/amp/hiburan/selebriti/2019/06/578527/air-mata-effa-rizan-tumpah-rindu-arwah-suami


Semangat hidup Dahlan Zainuddin

Bagai mati hidup semula. Dua tahun lalu, penyanyi veteran era 1970-an, Datuk Dahlan Zainuddin diserang angin ahmar ketika membuat persembahan di Perlis dan sejak dari situ, beliau tidak lagi dilihat aktif menyanyi. Atas nasihat doktor, beliau lebih banyak menghabiskan masa di rumah.

Baru-baru ini, bertempat di Hotel Concorde Kuala Lumpur, wajah redup Dahlan dapat disaksikan banyak pihak. Pada majlis yang diberi nama Kisah Seorang Biduan, Dahlan kelihatan bersemangat. Pada usia 77 tahun, beliau bersyukur kerana masih dipanjangkan hayat dan diberikan peluang untuk terus bernafas oleh Tuhan.

“Alhamdulillah, keadaan saya sekarang semakin pulih, namun masih perlu berjaga-jaga. Kalau sekali lagi diserang angin ahmar, keadaan akan menjadi lebih buruk.

“Saya harus berehat dan jaga pemakanan dengan baik. Selain itu, temu janji dengan doktor tidak boleh diabaikan. Bagaimanapun, keadaan kesihatan saya sekarang okey. Saya sudah boleh menyanyi dan berjalan,” jelas pelantun lagu Joget Kaki Lima itu tenang.

Isteri Dahlan, Effa Rizan, 57, yang juga penyanyi berkata, buat masa sekarang dia dan suami tidak mempunyai pendapatan bulanan yang tetap, namun bersyukur kerana banyak pihak yang sudi menghulurkan bantuan.

“Abang (Dahlan) sudah tidak boleh menyanyi sangat. Jadi, untuk menampung belanja harian, saya perlu bekerja dengan menerima undangan nyanyian. Sejak dia jatuh sakit, saya perlu kuat dan tabah meneruskan kehidupan.

“Kalau dulu saya berniaga jual kuih tart terutama pada bulan puasa, namun sekarang, komitmen saya tertumpu kepada perihal untuk menjaganya di rumah,” kata Effa.

Tambahnya lagi, mereka terpaksa menjual kereta untuk meringankan beban perbelanjaan perubatan dan harian.

“Kami jual kereta kerana sekarang sudah ada kemudahan seperti Grab dan sebagainya. Senang untuk kami bergerak dari satu tempat ke tempat lain. Bercakap soal ubat pula, tiada masalah kerana ia percuma daripada kerajaan,” katanya.

Dapat rumah PPR

Effa turut mendedahkan, dia mendapat bantuan Projek Perumahan Rakyat (PPR) yang terletak di PPR Seri Aman, Jinjang Utara. Bagaimanapun, Effa dan suami merancang untuk berpindah selepas Hari Raya Aidilfitri nanti.

“Alhamdulillah, rumah yang kami sewa sekarang di Ampang setiap bulan perlu bayar RM1,400 sebulan. Nanti pindah PPR hanya perlu bayar ratusan ringgit sahaja. Jimat sedikit di situ.

“Biarlah selepas raya nanti kami pindah kerana sekarang sedang sibuk untuk menstabilkan kehidupan. Ingin jaga abang lagi dengan status kewangan yang sempit. Justeru, lepas raya adalah masa yang terbaik untuk berpindah,” jelas Effa menutup perbualan.


Sumber Rujukan

https://mybuletinmalaysia.blogspot.com/2018/05/semangat-hidup-dahlan-zainuddin.html

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com