Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

3 Petanda Pepatung Masuk Rumah dan Maknanya Menurut Islam?

Bisnissatu.com - 3 Petanda Pepatung Masuk Rumah dan Maknanya Menurut Islam?

Petanda Pepatung Masuk Rumah dan Maknanya Menurut Islam?

Dragonfly atau Pepatung ialah salah satu haiwan kuno yang telah mengalami beberapa evolusi sehingga bentuknya menjadi seperti sekarang ini.

Meskipun begitu, pepatung merupakan jenis serangga yang tidak banyak mengalami perubahan dalam hampir 300 juta tahun lamanya.

Pepatung boleh terbang ke sana ke mari, berlegar-legar di tempat dan bahkan mereka boleh berc1uman di udara.

Di beberapa kawasan, pepatung mempunyai sebutan yang berbeza-beza, seperti patung-patung, sesibur, sibur-sibur dan masih banyak lagi sebutan untuk serangga unik ini.

Biasanya, pepatung boleh kita jumpai di kawasan yang berhampiran dengan sumber air seperti sungai, tasik, kolam, bahkan pantai. Keberadaan mereka menjadi salah satu tanda bahawa keadaan air di kawasan tersebut bersih.

Haiwan yang mempunyai pelbagai warna dan corak ini, ternyata, mempunyai beberapa mitos ketika memasuki rumah anda, baik di malam maupun di siang hari.

Di beberapa kawasan ada orang yang mempercayai bahawa haiwan ini apabila masuk ke dalam rumah secara tiba-tiba, maka itu adalah petanda bahawa sesuatu akan berlaku.


Petanda Pepatung Masuk Rumah

Terdapat sekurang-kurangnya dua mitos berbeza mengenai pepatung yang memasuki rumah anda. Yaitu, pepatung yang masuk pada waktu malam dan masuk pada siang hari.

Masa yang berlainan ini juga mempunyai makna yang berbeza berdasarkan mitos yang ada.


1. Petanda Pepatung Memasuki Rumah Pada Waktu Malam

Petanda Pepatung Masuk Rumah dan Maknanya Menurut Islam?

Pepatung yang memasuki rumah pada waktu malam secara tiba-tiba, menurut mitosnya, itu ialah tanda nasib buruk atau petanda buruk yang akan menimpa ahli keluarga di rumah tempat pepatung masuk.

Mitos ini telah berkembang di daerah Toba (Indonesia), ada di antara mereka yang percaya bahawa pepatung yang memasuki rumah dihantar dari seseorang yang ingin melakukan perkara yang tidak baik.

Biasanya ia membahayakan salah seorang ahli keluarga yang berada di rumah.

Oleh itu, masyarakat Toba yang masih mempercayainya akan segera membunuh pepatung yang memasuki rumah mereka, guna mengelakkan nasib buruk yang dibawa oleh pepatung jika ia dibiarkan hidup.


2. Petanda Pepatung Memasuki Rumah Pada Waktu Siang

Petanda Pepatung Masuk Rumah dan Maknanya Menurut Islam?

Ini akan berbeza jika pepatung memasuki rumah anda pada waktu siang hari, beberapa orang percaya bahawa hal ini merupakan petanda baik.

Salah satunya ialah petanda bahawa musim hujan akan segera datang setelah musim kering yang berpanjangan di kawasan tersebut.

Di samping itu, pepatung dipercayai sebagai pembawa keberuntungan kepada ahli keluarga yang berada di rumah yang ia masuki.


3. Makna Pepatung Memasuki Rumah Menurut Islam

Sebenarnya tidak ada hadis yang menerangkan maksud pepatung masuk ke dalam rumah, jadi dalam Islam tidak ada makna pepatung memasuki rumah sama ada siang atau malam itu hanya kebetulan sahaja...

Petanda Pepatung Masuk Rumah dan Maknanya Menurut Islam?

Sebenarnya, pepatung yang memasuki rumah pada waktu malam kerana dia merasa lapar, setelah masuk ke dalam rumah, pepatung akan terbang ke mana-mana untuk mencari makanan yang berupa nyamuk yang ada di dalam rumah.

Di samping itu, perkara lain yang menarik pepatung masuk ke rumah pada waktu malam adalah kerana terdapat pancaran cahaya di dalam rumah.

***


Demikianlah artikel mengenai 3 Petanda Pepatung Masuk Rumah dan Maknanya Menurut Islam?.

Semoga artikel ini bermanfaat untuk kita semua, Salam Satu Bisnis...


Sumber Rujukan

Carian Berkaitan

  • Petanda tupai masuk rumah
  • Belalang masuk rumah pertanda apa
  • Petanda kala jengking masuk rumah
  • Petanda lebah masuk rumah
  • Tanda lalat masuk rumah malam hari
  • Petanda kelawar masuk rumah
  • Petanda kura kura masuk rumah
  • Petanda rama-rama putih masuk rumah
  • Petanda katak masuk rumah
  • Petanda rama-rama hitam masuk rumah
  • Maksud belalang Hijau Masuk Rumah waktu Malam
  • Maksud belalang hijau Masuk Rumah

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com