Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Kuda Laut Beranak Atau Bertelur? Bagaimana Prosesnya

Bisnissatu.com - Kuda Laut Beranak Atau Bertelur? Bagaimana Prosesnya

Kuda Laut Beranak Atau Bertelur

Kuda laut mempunyai kepala berbentuk menyerupai kepala kuda dengan moncong panjang.

Bentuk badannya unik, membentuk huruf "S" dengan sebuah mahkota di atas kepalanya. Badan lembutnya terbungkus dalam exoskeleton yang keras, seperti seorang raja dalam perisainya. 

Kuda laut merupakan haiwan yang berasal dari keluarga ikan (Pisces) yang bergerak dengan anggun di dalam air.

Ukuran badan kuda laut dewasa boleh mencapai 30 sentimeter. Haiwan ini mempunyai ekor panjang yang ia gunakan untuk "memegang" sesuatu di dalam air supaya kuda laut tidak terseret atau terbawa oleh arus air yang deras.

Sama dengan ikan, kuda Laut juga mempunyai sirip kecil di belakang badannya, sirip ini berfungsi sebagai alat penggerak.

Tidak hanya itu, kuda laut juga mempunyai proses pembiakan yang sangat unik, di mana anak-anak kuda laut diasuh oleh induk jantan.

Kuda laut jantan dan betina akan terlihat saling mengejar satu sama lain apabila musim kawin telah tiba. 

Apabila menemui pasangan yang sesuai, kuda laut jantan dan betina akan mengikat hujung ekor mereka satu sama lain.

Proses perkahwinan ini dimulai dengan kuda laut betina yang akan memindahkan telur mereka ke kantong khusus yang berada diperut kuda laut jantan, kantong ini dipanggil "kantong induk".

Jumlah telur yang dimasukkan ke dalam kantong kuda laut jantan boleh mencapai beratus-ratus. Selepas kuda laut betina selesai memindahkan telurnya, kuda laut jantan akan segera melepaskan sperma untuk menyuburkannya. 

Persenyawaan seperti ini dikenali sebagai persenyawaan di luar badan.

Selepas proses kahwin selesai, kuda laut jantan akan mengerami telur yang berada di dalam perutnya dengan bantuan plasenta yang berfungsi sebagai pertukaran oksigen. 

Pengeraman telur oleh kuda laut jantan boleh berlangsung selama 10 hingga 14 hari selepas proses perkahwinan.

Kuda laut jantan kemudian akan melahirkan anak-anak mereka selama kira-kira 30 minit. Bilangan anak kuda laut yang dilahirkan boleh mencapai ratusan hingga ribuan.

Pada saat proses melahirkan selesai, anak kuda laut memiliki ukuran tubuh hanya sekitar 6 sampai 12 milimeter dan masih sangat rentan terhadap ancaman pemangsa. 

Anak kuda laut ini biasanya akan memakan krustasea yang berkuran sangat kecil, sementara kuda laut yang telah dewasa boleh memakan zooplankton dan beberapa udang yang berukuran lebih kecil darinya.


Sumber Rujukan


Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com