Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Fungsi Paku Dalam Kehidupan Seharian

Bisnissatu.com - Fungsi Paku Dalam Kehidupan Seharian

Fungsi Paku Dalam Kehidupan Seharian

Sebelum kita membincangkan fungsi paku, adalah idea yang baik untuk memperkenalkan semula jenis paku.

Biasanya paku yang diperbuat daripada besi digunakan untuk memaku kayu, papan, papan lapis, manakala yang diperbuat daripada keluli biasanya digunakan untuk dinding konkrit (dinding simen), atau objek yang lebih keras daripada kayu.


Jenis Paku Yang Umum

1. Paku Simen Putih

Paku ini paling banyak digunakan untuk memaku pada dinding simen walaupun ia boleh digunakan untuk keperluan lain.

Fungsi Paku Dalam Kehidupan Seharian

Apabila bercakap mengenai harga, paku simen ini lebih mahal daripada paku kayu atau jenis paku lainnya, kerana kualitinya yang lebih kuat daripada paku lain.

Baca Juga: Mengenal Jenis Paku Dinding Simen, Apa Sahaja?


2. Paku Simen Hitam

Perbezaannya adalah dari segi penggunaan, paku simen putih biasanya digunakan untuk membuat hiasan dinding atau sebagai cangkuk atau pengait wayar, manakala paku simen hitam biasanya digunakan sebagai pengait kabel.

Pernahkah anda melihat cangkuk kabel di dinding? pengikat kabel putih, diperbuat daripada plastik. 

Agar pengait kabel plastik melekat pada dinding simen, sudah tentu ia mesti dipaku, jika anda menggunakan gam pasti tidak akan kuat. 

Untuk mengatasinya, anda boleh menggunakan paku simen hitam yang boleh menembusi dinding simen tersebut.

Baca Juga: Kenali Perkara Penting Sebelum Membeli Paku Simen


3. Paku Kayu

Paku yang paling banyak dan kerap digunakan ialah paku kayu. Paku kayu telah menjadi keperluan asas dalam bidang pembinaan.

Terdapat banyak fungsi daripada paku kayu ini, untuk memaku papan, papan lapis, blok kayu dan lain-lain jenis keperluan memaku khas bahan kayu, hampir kesemuanya menggunakan paku jenis ini. 

Baca Juga: Perbezaan Paku Simen dan Paku Kayu

Sememangnya jika kita bercakap tentang kekuatan atau daya tembus paku ini, ia masih lebih rendah daripada dua paku di atas.


4. Paku Payung

Paku keempat ialah paku payung, paku yang berbentuk seperti payung, runcing di bahagian bawahnya dan di bahagian atasnya menyerupai payung. 

Tujuan payung adalah untuk mengelak daripada basah ketika kita berjalan dalam hujan. Paku ini juga mempunyai prinsip yang sama seperti payung. 

Paku payung digunakan untuk memaku zink dengan kontur beralun, jika zink pada bumbung rumah dipaku menggunakan paku biasa, risiko bumbung rumah bocor akan tinggi, kerana lubang yang dihasilkan oleh paku tidak ditutup, jadi terdapat risiko air masuk ke rumah.


Fungsi Paku Untuk Kegunaan Seharian

1. Untuk Penyangkut Kalendar Dinding

Fungsi Paku Dalam Kehidupan Seharian

Umumnya rumah di Malaysia masih menggunakan kalendar dinding sebagai kalendar di rumah, walaupun sudah ada kalendar meja, kalendar dinding tetap menjadi kegemaran.

Syarikat-syarikat besar setiap tahun pastinya akan mengedarkan kalendar, kedua-dua kalendar dinding dan meja.

Bank Negara sering mengedarkan kalendar kepada pelanggan dan penghutang mereka sebagai sebahagian daripada kepedulian mereka terhadap pelanggan serta media promosi.

Kalendar dinding yang anda dapat selalunya akan digantung di dinding, umumnya gantungan ini menggunakan paku.

Apabila dindingnya kayu, anda boleh memakai paku kayu sahaja, tetapi jika dindingnya simen? anda perlu menggunakan paku simen, kerana paku kayu pasti bengkok.


2. Untuk Penyangkut Jemuran

Fungsi Paku Dalam Kehidupan Seharian

Terdapat beberapa model penyangkut jemuran pada masa kini, tetapi sekadar untuk makluman, apabila anda tidak menemukan penyangkut jemuran moden di kampung.

Maka penyangkut jemuran dari baham paku ini adalah pilihan yang paling banyak digunakan, terutamanya oleh masyarakat luar bandar.

Cara membuatnya juga mudah, buat dua set tiang kayu berbentuk T, kemudian dengan unit jarak yang sama pasang paku pada lengan tiang, biasanya 6 paku sudah cukup. 

Kemudian ikat wayar besi untuk dijadikan penyangkut jemuran pada kedua-dua tiang tersebut. Tarik ketat, itu sahaja, dan penyangkut jemuran dari wayar dan paku sudah siap.


3. Boleh Digunakan Untuk "Menampal" Harta Benda Yang Rosak

Fungsi Paku Dalam Kehidupan Seharian

Paku juga boleh digunakan untuk "menampal" harta benda yang rosak, seperti kerusi, meja, katil, rak kasut, dan sebagainya.

Sebenarnya banyak lagi fungsi paku di sekeliling kita, cuma paku ini kerana ianya barang kecil, sehinggakan ramai yang merasakan fungsinya biasa saja.

***


Demikianlah artikel mengenai fungsi paku dalam kehidupan seharian, serta memahami bagaimana ia digunakan.

Semoga artikel ini bermanfaat untuk kita semua...


Sumber Rujukan

https://teknikdepok.com/2019/12/26/fungsi-paku-dalam-kehidupan-sehari-hari/

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com