Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

10 Cara Tidur Pesakit Gastrik, Posisi dan Postur Badan Yang Betul

Bisnissatu.com - 10 Cara Tidur Pesakit Gastrik, Posisi dan Postur Badan Yang Betul

Cara tidur pesakit gastrik

Bagi mereka yang mengalami sakit gastrik, terutamanya yang mempunyai gaya hidup dan pola makan yang tidak sihat, tidur pun akan terasa tidak selesa.

Penyakit gastrik maupun masalah penyakit perut lainnya, boleh menyebabkan anda tidak selesa. Kerana ia menimbulkan kesakitan yang kerap muncul tiba-tiba tanpa melihat waktu dan tempat.


Apa Itu Gastrik

Kesakitan yang disebabkan gastrik boleh menyerang pada bila-bila masa, meskipun seseorang itu sedang tidur pada waktu malam.

Untuk itu, Bisnissatu.com akan berkongsi mengenai 10 cara tidur tanpa gangguan penyakit gastrik yang boleh anda cuba ketika mahu tidur.


Kesan Penyakit Gastrik

Sebuah survey yang dijalankan terhadap lebih dari 15,000 orang, mendapati bahawa 25% dari mereka mengalami gangguan penyakit gastrik pada waktu malam, terutamanya ketika tidur.

Tentu, ini bukan masalah kecil, sebab gangguan gastrik ini selain mengganggu tidur, ia juga boleh menyebabkan masalah kesihatan lain.

Mengalami gangguan gastrik secara berterusan boleh merosakkan esofagus anda. Penyakit ini boleh merosakkan lapisan perut, bahkan menyebabkan perubahan dalam sel yang meningkatkan risiko kanser esofagus.

Penyakit gastrik juga boleh menyebabkan kekurangan tidur dan akhirnya anda akan mengalami insomnia. 

Akibat gastrik, anda akan terbangun di tengah malam kerana perut anda merasakan sakit. Apabila sudah terbangun, anda jadi sukar untuk tidur semula selepas mengambil ubat untuk melegakan rasa sakit tersebut. 

Tentu, anda memerlukan sekurang-kurangnya 6 hingga 8 jam tidur setiap harinya supaya terhindar dari pelbagai masalah kesihatan.

Selain itu, ramai orang dengan penyakit gastrik juga mempunyai sindrom yang disebut dispepsia. Dispepsia ini merupakan istilah yang umum untuk ketidakselesaan perut.

Gejala sindrom ini termasuk bersendawa, perut kembung, mual selepas makan, sakit perut di bahagian atas dan ketidakselesaan.

Untuk anda yang mengalami sakit gastrik, jangan risau... 

Berikut ini kami kongsikan beberapa cara tidur untuk pesakit gastrik, beserta posisi dan postur badan yang betul ketika tidur di malam hari.


Cara Tidur Pesakit Gastrik

Sebenarnya, terdapat banyak faktor yang boleh menyebabkan gastrik terjadi terus-menerus, biasanya faktor-faktor ini berkaitan dengan pola makan yang salah seperti makan lewat dan makan makanan yang tidak sihat.

Untuk mengetahui apa sahaja pemakanan untuk pesakit gastrik, anda boleh baca artikel berikut: Makanan Pesakit Gastrik Yang Terbaik dan Sesuai Yang Boleh Anda Cuba

Selain makanan, tahukah anda bahawa keadaan tidur anda juga boleh mempengaruhi penyakit gastrik berulang?

Pada seseorang yang mengalami gastrik, terutama dengan asid refluks, gejala dan rasa sakit yang muncul kadang-kadang boleh menjadi lebih teruk.

Keadaan ini boleh menyebabkan sensasi terbakar di ulu hati dan dada. Dan yang paling parah, gejala kesakitan yang timbul boleh mengganggu tidur dan membuat seseorang bangun di tengah malam.

Sekiranya anda termasuk mereka yang sering mengalami gejala ini pada waktu malam, cuba perhatikan kembali posisi tidur anda. Mungkin posisi tidur anda salah sehingga mencetuskan rasa sakit tersebut.

Cuba gunakan 10 cara dan posisi tidur berikut untuk mengelakkan penyakit gastrik pada waktu malam.


1. Elakkan Tidur Terlentang

Salah satu kunci utama untuk tidak mengalami penyakit gastrik pada waktu malam hari adalah memilih posisi tidur yang betul.

Pada orang yang mengalami gastrik, posisi tidur terlentang adalah sesuatu yang harus dielakkan. Terutama bagi pesakit gastrik yang juga mengalami kegemukan (obesiti).

Tidur terlentang boleh menyebabkan peningkatan tekanan yang berlaku di rongga perut. Tekanan yang hebat ini dapat mencetuskan perut untuk memaksa mengeluarkan kandungannya dari atas (dengan cara muntah).

Baca Juga: Hati-hati, Tidur Terlentang Boleh Meningkatkan Risiko Penyakit Gastrik

Terutama jika anda baru makan, anda harus mengelakkan tidur terlentang, kerana tidur dengan posisi ini boleh menyebabkan asid perut naik.


2. Angkat Kepala Anda

Selain membuat posisi tidur yang selesa, mengangkat kepala semasa tidur juga dapat membantu mengurangkan kesakitan.

Anda boleh mencuba meletakkan bantal sehingga kepala berada dalam kedudukan yang paling selesa. Memetik dari pelbagai sumber, ketinggian kepala yang disyorkan adalah sekitar 30 darjah.

Baca Juga: Kedudukan Kepala Yang Betul Untuk Mengatasi Penyakit Gastrik

Doktor sering mengesyorkan mengangkat kepala anda kira-kira 10-15 cm. Sesetengah mengesyorkan bantal yang boleh menyokong badan anda dari pinggang sehingga setinggi 10-25 cm untuk mencegah gangguan gastrik.

Hal ini dianggap mampu mengurangkan kesan graviti pada badan. Kesannya, risiko asid di dalam badan meningkat ke kerongkongan jadi lebih kecil.

Maksudnya, risiko terkena gastrik dan peningkatan asid perut juga semakin kecil.


3. Elakkan Tidur Miring ke Kanan

Sekiranya anda mengalami gastrik yang teruk, anda disarankan untuk tidur di sebelah kiri anda. Sejumlah kajian mendapati bahawa tidur dengan badan yang condong ke kiri dapat mengurangkan kesakitan.

Bagi pesakit gastrik, ternyata ketika seseorang tidur menghadap ke kanan, hal tersebut dapat meningkatkan potensi penyakit gastrik berulang.

Kerana tidur menghadap ke kanan dikatakan menyebabkan relaksasi otot spincther. Yaitu bahagian yang merupakan "penghalang" yang memisahkan perut dan esofagus.

Sekiranya ini berlaku, ia boleh mencetuskan peningkatan asid perut.

Baca Juga: Posisi Tidur Terbaik: Mengiring Sebelah Kiri atau Kanan?


4. Gunakan Pakaian Yang Selesa

Cuba jangan menambahkan "siksaan" pada badan anda semasa tidur. Elakkan memakai pakaian tidur yang terlalu ketat sehingga boleh membuat anda merasa tidak selesa dan menyakitkan.

Anda akan meletakkan tekanan pada perut anda jika anda memakai pakaian yang ketat semasa tidur, terutama ketat di pinggang, yang menyebabkan timbulnya gejala gastrik.


5. Menjaga Porsi Makanan

Porsi makanan yang lebih besar bermakna lebih banyak makanan di perut anda, jadi ia memerlukan waktu lebih lama untuk makanan tersebut dicerna sepenuhnya, dan semakin lama mereka berada di perut, semakin besar kemungkinannya menyebabkan gejala gastrik.

Jangan terburu-buru ketika makan. Tekanan boleh menyebabkan perut melepaskan lebih banyak asid perut. Anda juga harus tetap tegak dan tidak bengkok atau berbaring ketika makan.


6. Elakkan Makan Lewat Malam

Sama seperti makan dengan porsi besar, makan lewat malam memerlukan waktu lebih lama untuk mencerna makanan tersebut.

Di samping itu, esofagus sphincter anda menjadi lebih rendah daripada orang biasa dan menjadikan makanan lebih mudah untuk mencapai esofagus. Cuba untuk tidak makan kira-kira 3-4 jam sebelum tidur.


7. Elakkan Makanan Penyebab Gastrik

Elakkan makan makanan yang boleh mencetuskan gastrik, termasuk alkohol, kopi, minuman berkarbonat, makanan pedas dan makanan berlemak.


8. Kurangkan Berat Badan

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa anda boleh mengurangkan gangguan gastrik hanya dengan mengurangkan 1 kg berat badan anda. Gejala gastrik akan menjadi semakin teruk apabila berat badan anda tinggi.


9. Mengunyah Gula-gula Getah

Mengunyah gula-gula getah (permen karet) boleh membuat tubuh menghasilkan lebih banyak air liur. Ini akan membantu meneutralkan asid perut di dalam badan.


10. Berhenti Merokok

Merokok tidak baik untuk kesihatan keseluruhan badan anda, bukan hanya sistem pencernaan. Bahan kimia dalam tembakau boleh merosakkan otot esofagus, yang membolehkan asid perut naik.

Baca Juga: Merokok Boleh Menyebabkan Penyakit Gastrik, Ini Penjelasannya


Mengatasi Penyakit Gastrik

Wanita hamil dan menopaus lebih terdedah kepada pedih ulu hati atau penyakit gastrik daripada lelaki.

Pedih ulu hati, keadaan di mana asid perut naik ke kerongkongan, adalah masalah biasa yang berlaku pada waktu malam. Lelaki dan wanita juga boleh terkena masalah ini, tetapi paling sering dialami oleh wanita.

Perunding pencernaan di Barnet Hospital di London, Dr. Steven Mann mengatakan, pada waktu siang, asid mungkin memasuki esofagus sebentar, kemudian dengan cepat ditarik kembali ke dalam perut.

Tetapi pada waktu malam, ketika seseorang sedang berbaring, asid cenderung tersekat di esofagus lebih lama yang menyebabkan kesakitan dan kerosakan esofagus.

"Makan makanan ringan atau makan malam tiga hingga empat jam sebelum tidur dapat membantu mengurangkan keadaan ini," kata Steven seperti dikutip di laman web Daily Mail, Jumat (1/1/2016).

Dia mencadangkan, elakkan minum alkohol, coklat, kopi, minuman ringan, jeruk, makanan pedas dan makanan berlemak.

Ada juga cara lain yang boleh dilakukan untuk mengurangkan kemungkinan penyakit gastrik, iaitu dengan menyusun beberapa buku di bawah hujung kepala.

Menurutnya, jika itu tidak berhasil, cepatlah minum ubat untuk meneutralkan asid perut supaya tidak menjadi semakin teruk.

***


Demikianlah artikel mengenai 10 Cara Tidur Tanpa Gangguan Penyakit Gastrik, Kesan dan Cara Mengatasi Gastrik Ketika Malam Hari.

Saya harap artikel ini berguna dan menambah pengetahuan kita, Amin ...

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com