Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Biodata Jabir Meftah, Finalis Hero Remaja

Bisnissatu.com - Biodata Penuh Jabir Meftah, Profil, Berat dan Ketinggian, Fakta, Agama dan Keluarga Jabir Meftah.

Biodata Penuh Jabir Meftah

Pada kandungan kali ini, kami akan berkongsi mengenai biodata penuh Jabir Meftah. Kandungan ini bertujuan agar anda mengetahui dengan lebih dekat mengenai Jabir Meftah.

Tular selepas menjadi pengiring penyampai Anugerah MeleTOP Era 2019 (AME2019) hingga menyebabkan jumlah pengikut Instagramnya bertambah secara mendadak, daripada angka 10,000, kepada lebih 100,000!


Biodata Jabir Meftah

Berapa Usia Jabir Meftah

Tidak terlalu mencari kesempurnaan, finalis Hero Remaja, Jabir Meftah berkata, dia hanya mahukan seorang wanita yang memahami dan sudi mendengar.

Kata Jabir, 22, dia juga memilih pasangan yang saling melengkapi dalam melayari kehidupan berumah tangga.

"Kalau nak cari yang sempurna takkan jumpa la sebab semua orang ada kekurangan masing-masing.

"Apa yang saya nak ialah seseorang wanita yang memahami dan sudi mendengar.

"Rasanya kalau dah melangkah ke alam perkahwinan tu, semua benda yang kita buat dia akan ikut.

"Kalau saya masak dia akan ikut masak, kalau saya solat dia pun akan solat, yang penting kami saling melengkapi," katanya kepada mStar.

Bercerita tentang pengajaran yang diperoleh selepas tamat program Hero Remaja, pemilik nama Jabir Jilani Meftah ini berkata dia kini mempunyai lebih ramai kenalan.

Jabir yang mendapat tempat keempat dalam pencarian bakat itu berkata, dia sedang menggilap bakat lakonannya dari semasa ke semasa.

"Alhamdulillah, impak saya dapat lepas habis program ni adalah saya dapat lebih ramai kenalan jadi ia satu kelebihan untuk saya.

"Kalau dulu saya tak boleh berlakon, sekarang saya dah boleh berlakon," jelasnya.

Dalam perkembangan lain, Jabir yang juga presiden Youth Care Malaysia  sedang giat mengumpul barangan terpakai untuk didermakan kepada orang yang memerlukan.

Barangan seperti pakaian, alat tulis mahupun barangan elektrik yang diterima akan disumbangkan kepada keluarga-keluarga asnaf seluruh Malaysia.

Jabir juga sedang menjalani penggambaran drama Juliet yang bakal ditayangkan di RTM tidak lama lagi.

Sebelum ini, Jabir pernah mencuri perhatian ramai gadis yang terpikat dengan ketampanannya selepas muncul sebagai pengiring penyampai anugerah di Anugerah MeleTop Era 2019.


Tak Sangka Dikhianati Kawan Sendiri

Pernah menyahkaktif laman Twitter selepas dituduh bermacam-macam perkara, finalis Hero Remaja 2020 Jabir Meftah akui dari situlah dia mengenali siapa sahabatnya yang sebenar.

Menurut Jabir, dia menyedari perkara itu selepas kenalan yang dianggap sahabat telah menyalahgunakan namanya untuk kepentingan diri sendiri dan mempunyai niat tidak baik terhadapnya.

"Masa saya mula menyertai Hero Remaja, ramai orang yang buat cerita yang tak betul dan ramai yang ada hasad dengki.

"Masa tu saya iyakan saja dan buat tak tahu. Saya fikir daripada saya fikirkan dan melayan apa yang diperkatakan tu, baik saya diam dan buat tak tahu saja.

"Saya buat keputusan untuk nyahaktif Twitter untuk sementara waktu dan fokus kepada Hero Remaja dan juga perancangan untuk organisasi saya iaitu Youth Care Malaysia," katanya kepada mStar.

Menceritakan hal itu, Jabir atau nama sebenar Jabir Jilani Meftah, 20, berkata, individu yang dianggap kawan tersebut pernah menuduh dia mempunyai hubungan dengan teman wanita mereka.

Kata Jabir, perkara itu tidak pernah berlaku dan sengaja direka-reka dengan niat memburukkan namanya.

"Macam-macam yang mereka cakap tentang saya. Ada yang kata saya kacau teman wanita mereka padahal saya tak kenal langsung dengan perempuan itu.

"Ada yang kata saya bayar RM50 sebagai upah rekaan grafik yang mereka buat untuk acara Youth Care Malaysia yang pertama saya anjurkan.

"Padahal masa tu itu saja duit yang saya ada. Saya bagi padanya sebagai sagu hati. Kalau ikutkan dia tak perlu dibayar pun sebab dia hanya sukarelawan," jelasnya.

Tambahnya, apabila dia cuba berdepan dan menyelesaikan salah faham itu, individu itu hanya mengelak dan enggan menerangkan hal sebenar.

Jabir turut mengakui dia kini lebih berhati-hati dalam memilih teman yang boleh dan tidak boleh dipercayai.

"Bila saya berdepan dengan mereka dan minta mereka menjelaskan situasi sebenar, mereka cuma cakap yang saya tak tahu apa-apa dan tak perlu ambil tahu pun.

"Dari situ saya sedar siapa kawan siapa lawan. Orang yang saya anggap kawan sanggup buat macam ni pada saya. Sejak tu, saya mula berhati-hati dalam berkawan.

"Mereka cuma nak nama mereka jadi viral... nak ambil kesempatan dengan menggunakan nama saya," ujarnya.


Jabir Meftah Cerita Resipi Suksesnya

Pernah memperolehi keputusan cemerlang 9A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), peserta Hero Remaja 2020, Jabir Meftah mendedahkan dia mempunyai cara sendiri dalam mencapai sukses, meski tidak mengikuti kelas tuisyen dan sebagainya.

Sambi merakamkan rasa syukur, remaja ini menerusi laman Twitter berkongsikan pengalaman.

“Alhamdulillah dengan izinNya I got 9A’s for my SPM Here’s a thread on how I managed to get good grades even though I never went to tuitions, was active in sports and barely studied for my exams.

“I’m not gifted, cara ni berkesan sampai ke university,” tulisnya.

Apa pun, Jabir percaya apa yang berlaku juga merupakan ketentuan dari Yang Maha Esa.

“I start I want you to digest ni dalam2, read every word and hadam betul2. Engrave it in your mind. You, my brothers and sisters are EXACTLY where god wants you to be right now.

“It’s all part of his PERFECTLY divine plan. Remember who’s the giver.

“Remember semuanya dah diplan so there’s no reason to stress out on grades atau apa2 Just give your best and the rest leave it to him! Now let’s get into the technicals,” jelas Jabir.

Jadi ini dia cara yang dilakukan Jabir dalam hal berkaitan dengan pengajiannya;


1. FIRST IMPRESSION

“Kita selalu dngr dri seniors yang subject ni susah lah subject tu susah lah and lain2 kan. Lepas dengar kita akan rasa apa? Rasa down. And akan hilang semangat utk score dlm subject tersebut sebab rasa takpe untuk fail.

“Bende ni paling bahaya sekali sbb dia akan jatuhkan morale kita SEBELUM start belajar lgi. So cmna nak overcome masalah ni? Krng angguk je bila ada senior kata subject ni susah (lagi2 kalau tak kenal senior tu) and anggap drng tak pandai.

“Letak ego sikit dalam diri kita yg cakap “oh dia tak pandai maybe sbb pemalas or bnyk main” and cakap dkt diri sendiri “aku special and aku boleh buat.” Tapi kalau senior tu memang verified pandai and dia cakap susah krng boleh ambil precautions utk hati2 time ambil subject tu.

“Biasanya senior yng score ni akan cakap senang je subject tu sebab dia tau weightage yang ada dalam first impression sebelum belajar satu subject tu. Ok contoh false first impression yg Jabir experience sendiri is Biology form 4, dulu ada srng senior ckp oh Biology susah, kau akan fail.

“Sebab impression salah ni Jabir terus down and study ala kadar je. Guess what jadi in first few test biology? Jabir nyawa2 ikan je atas garisan fail. One day cikgu suruh baca satu passage dri buku Biology ms60-an tak silap and masa tu lepas baca, Cikgu Imelda suruh explain balik apa yg Jabir faham, and Jabir dapat explain dengan clear.

“Masa tu baru sedar biology tak susah kalau baca and since then selalu score subject tu. Contoh lain yang famous is addmaths, subject senang gila senanya tpi sebab senior kita yg tak berapa bijak curse kita dgn impression salah, kita terus down sebelum start belajar lagi! Ok skrng yall dah ada semangat yg membara utk start study!! It’s all in your mindset


2. RESPECT

“First impression settle skrng masalah students dgn lecturer/cikgu. Ramai student ambil remeh bab ni, padahal ni paling penting sekali!!!

“Dalam menuntut ilmu ini paling penting Semua orng berjaya semua ulama, scholars and sebagainya selalu emphasise bende sama which is? Hormat guru kita. Tak kira lah macam mana orng dia ke, miskin ke, kaya ke, perangai cam barai gila ke, bosan nak mampus ke. Korang kene hormat dia.

“Kenapa? Sebab dia ada ilmu yang kita nak. Selalu dengar kawan complain cikgu ni bosan la cakap slow la apa la. Kawan2 yang complain tu cuba tngk coursework drng, semua ke laut. Dari bazir masa complain lebih baik focus dalam kelas,tahan semua perasaan tidak puas hati and hadap je kerenah guru kita.

“Maybe cikgu tu bosan. Tapi cuba fikir balik apa sebab dia bosan? Sebab bende dia ajar tu semua bende basic gila utk dia. Ok tu kekurangan dia, so cmna nak atasi? Cari kelebihan dia. Maybe dia bosan bila mengajar tapi kalau kita tanya soalan, dia boleh jawab and bagi kita faham sampai bende yg luar syllabus.

“So yeah tak kira apa jdi hormat cikgu and dengar setiap perkataan yg dia cakap dalam kelas, kalau krng buat cmni, secara tidak langsung krng akan jadi salah satu warga ‘gifted’ yang tak pernah study utk exam tapi selalu top scorer and dapat A+ So ingat!! Focus dalam kelas and hormat cikgu.


3. MAINTAIN YOUR RESULT

“Ok skrng krng dah jadi budak gifted yang tak study tapi score exam, skrng macam mana nak maintain score krng tu? Ok utk maintain krng kene cari scorer yang lain, yang score lagi tinggi and compete dgn dia. Setiap exam bandingkan kertas exam.


Jabir Meftah Masih Aktif Lakukan Kerja Amal

Tinggal lebih kurang empat hari sahaja lagi sebelum menjelang malam finale Hero Remaja 2020. Sudah tentu kelima-lima finalis berdebar menantikan hari bersejarah buat mereka dan kita semua akan mengetahui siapa yang bakal bergelar juara Hero Remaja 2020.

Jabir Meftah, 20, merupakan antara finalis yang bakal berentap di pentas akhir dan beliau merupakan pelajar jurusan Kejuruteraan Kimia di Universiti Teknologi Petronas, Perak. Selepas tular sebentar ketika muncul sebagai penyampai trofi di sebuah acara hiburan, Jabir merupakan ahli yayasan peneraju scholars dengan misi untuk melahirkan generasi muda sebayanya dalam mengejar cita-cita dan memberi manfaat kepada orang lain.

Memegang jawatan sebagai Presiden Youthcare Malaysia, anak muda yang mempunyai darah kacukan Arab-Melayu ini mempunyai visi dan misinya dalam melihat anak muda terus bangkit dalam memajukan diri dan masyarakat.

Terbaru, Youthcare Malaysia bakal menganjurkan sebuah carnival preloved terbesar di Malaysia pada 25 Julai ini. Setiap kali bercerita tentang projek terbarunya ini, jelas terpancar semangat dan kesungguhan daripada anak muda ini.

“Alhamdulillah, projek karnival preloved kami disokong oleh banyak pihak, termasuklah golongan selebriti, influencers, founder jutawan, budak universiti, sekolah menengah dan rendah. Malah, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah juga menunjukkan sokongannya kepada gerak kerja kumpulan kami,”

“Projek ini akan dijalankan di setiap negeri dan apa yang menariknya, pada 25 Julai 2020 nanti, carnival itu akan dijalankan secara online menggunakan green screen. Kalau korang nak tahu macam mana ia berlangsung, nantikan..” jelas Jabir.

Walaupun sibuk dengan persiapan akhir Hero Remaja 2020, Jabir Meftah tidak pernah sesekali mengabaikan tanggungjawabnya sebagai presiden Youthcare Malaysia, malah dia sering turun padang untuk mengerah tenaga dalam memberi bantuan kepada masyarakat.

“Ramai yang bertanya bagaimana Jabir membahagikan masa antara kerja amal, belajar dan Hero Remaja. Apa yang boleh Jabir kongsikan adalah kita perlu membuat jadual untuk menyusun semua kerja-kerja yang perlu dilakukan. InsyaAllah dengan adanya jadual yang betul, semua pekerjaan dapat dilaksanakan dengan baik.

Kini, Jabir telah selangkah lagi ke hadapan apabila dia sudah mula memasuki set penggambaran drama terbaru, Juliet.

“Alhamdulillah, ini merupakan pengalaman pertama Jabir berlakon drama. Banyak yang Jabir belajar dengan pelakon-pelakon lain, serta team production yang banyak membantu. Dalam pada masa yang sama, Jabir sedang mempersiapkan diri untuk bertanding di pentas akhir Hero Remaja 2020 Khamis ini. InsyaAllah Jabir akan buat yang terbaik dan doakan agar semuanya dipermudahkan,”

"Tidak lupa juga Jabir ingin mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada semua Sahabat Jabir, serta keluarga dan rakan-rakan yang tidak pernah putus-putus mengirimkan doa dan semangat untuk Jabir beraksi di pentas akhir nanti,” sambung Jabir lagi.


Jabir Meftah Tidak Kecil Hati Dengan Nasihat Isma Yusoof

Bekas peserta Hero Remaja 2020, Jabir Meftah yang kini bergelar pelakon mengakui dirinya tidak kecil hati meskipun dilabel ‘pelakon kayu’ seperti yang diluahkan pengarah drama Shah Alam 40,000, Isma Yusoof dalam ruang Instagram miliknya baru-baru ini.

Jabir yang merupakan salah seorang daripada pelakon drama itu berkata, dia sangat menghargai komen serta pendapat yang diluahkan pengarah itu dan akan menggunakannya untuk memperbaiki diri pada masa akan datang.

Meskipun tidak pasti komen ‘pelakon kayu’ itu merujuk kepadanya atau tidak, Jabir walau bagaimanapun mengambil komen tersebut sebagai sesuatu yang positif.

"Saya pun masih baru dalam bidang ini. Jadi komen-komen itu saya ambil sebagai satu teguran dan peringatan untuk diri. Bayangkan kalau saya dah berlakon lama tapi tak pernah tahu kelemahan yang perlu diperbaiki, payah juga.”

Jabir yang baru sahaja berusia 21 tahun sebelum ini sudah bergelar pelakon tambahan pada sekitar tahun 2018 yang lalu sememangnya menyimpan impian untuk menjadi pelakon handal pada suatu hari nanti.

Difahamkan juga, dia juga kini aktif memasuki kelas lakonan dalam usaha memperbaiki diri dalam bidang lakonan.

Ketika ditanyakan pengalaman berlakon di bawah arahan Isma Yusoof, Jabir berkata dia kagum dengan cara pengarah tersebut yang memberi kebebasan untuk setiap pelakon mencorakkan sendiri watak yang dibawa.

Sekadar info, Jabir yang merupakan jejaka kacukan Tunisia dan Melayu ini kini sudahpun membintangi beberapa drama terkenal seperti Juliet, Suara Hati, Cinta Tiada Perisik, Diva Popular serta Amoi Balik Kampung.


Sumber Rujukan

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com