Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Apa Organ Pernafasan Udang?

Bisnissatu.com - Apa Organ Pernafasan Udang? 

Apa Organ Pernafasan Udang?

Udang merupakan jenis haiwan yang hidup di perairan, terutamanya di tasik, sungai dan laut.

Haiwan ini boleh di jumpai di semua "lopak" besar air baik air tawar, air payau, dan air asin. Mereka boleh ditemui pada kedalaman yang berbeza-beza, mulai dari dekat permukaan air hingga beberapa ribu meter di bawah permukaan air.

Dalam habitatnya, udang akan menjadi dewasa dan kemudian bertelur, kitaran hidup udang sepenuhnya berada di dalam air.

Semasa bertelur, udang betina boleh meletakkan 50,000 hingga 1 juta butir telur. Selepas 24 jam, telur-telur udang ini akan menetas menjadi larva (nauplius).

Larva udang, yang dipanggil nauplius kemudian bermetamorfosis ke fasa kedua, iaitu zoea (zoeae jamak). Pada fasa ini, udang akan memakan alga liar. Selepas beberapa hari, mereka akan bermetamorfosis lagi ke dalam mysis (myses jamak).

Pada fasa ini, selain memakan alga, udang juga boleh memakan zooplankton. Selepas tiga hingga empat hari kemudian, mereka bermetamorfosis untuk terakhir kalinya, mereka akan memasuki fasa postlarvae, iaitu udang muda yang sudah mempunyai ciri-ciri udang dewasa.

Proses perkembangan ini, seluruhnya mengambil masa kira-kira 12 hari dari pertama kali udang menetas. 

Udang dewasa adalah jenis haiwan benthik yang hidup di dasar laut, udang juga merupakan kerabat jauh serangga seperti ulat, kupu-kupu, cencorang dll.


Udang Bernafas Dengan Organ Apa?

Mungkin, kalian bertanya-tanya, dengan organ apa haiwan ini bernafas?

Udang bernafas dengan insang dan mempunyai sistem peredaran darah terbuka. Oksigen yang berasal dari air akan memasuki pembuluh insang.

Kemudian terdapat penyebaran karbon dioksida ke arah yang bertentangan. Oksigen disirkulasikan di seluruh badan udang tanpa melalui saluran darah.


Sumber Rujukan


Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com