Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

10 Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit, Apa Sahaja?

Bisnissatu.com - 10 Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit, Apa Sahaja?

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Mungkin, bagi kebanyakan orang istilah "Skin Respiration" atau bernafas melalui kulit terdengar sedikit aneh. 

Namun, tahukah anda bahawa terdapat beberapa spesies haiwan yang memang bernafas menggunakan kulit mereka, bukannya paru-paru maupun insang.

Haiwan-haiwan yang boleh bernafas menggunakan kulit ini dibahagikan kepada amfibia, annelida dan echinoderma.

Terdapat juga beberapa spesies ikan, ular, kadal, dan kura-kura yang menggunakan kulit mereka sebagai organ pernafasan.

Haiwan yang bernafas melalui kulit ini biasanya mempunyai ciri kulit yang nipis, lembab, dan mempunyai tahap vaskularisasi yang tinggi. 

Ciri-ciri ini membantu dan memungkinkan mereka untuk menggunakan kulitnya sebagai organ pernafasan.

Uniknya, selain bernafas menggunakan kulit, kebanyakan haiwan ini juga mempunyai insang maupun paru-paru.

Hanya jenis salamander tertentu sahaja yang tidak mempunyai insang dan paru-paru. Meskipun begitu, mereka dapat bertahan hidup hanya dengan sistem pernafasan melalui kulit mereka sahaja.

Bagi sebilangan jenis makhluk hidup, kulit memang merupakan perkara yang sangat penting. Kulit mempunyai fungsi utama untuk melindungi pelbagai jenis tisu yang berada di bawahnya.

Pada asasnya, cara bernafas melalui kulit ini tidak jauh berbeza dengan cara bernafas pada manusia, hanya sahaja alat yang mereka gunakan agak berbeza dari biasanya.

Untuk itu, Bisnissatu.com akan membincangkan 10 jenis haiwan yang bernafas melalui kulitnya.


Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

1. Cacing

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Haiwan pertama yang tentunya sudah kita ketahui mempunyai sistem pernafasan melalui kulit ialah cacing, di mana ia merupakan anggota keluarga Annelida.

Cacing tanah mempunyai badan bersegmen yang menyerupai cincin.

Selain bentuk badan yang unik, cara mereka mencari makanan juga cukup unik, di mana cacing akan membuat terowongan dibawah tanah untuk mencari makanan.

Setelah mendapatkan makanan, cacing akan memprosesnya dengan saluran pencernaan diperutnya, kemudian membuang kotoran yang sudah tidak terpakai, kotoran cacing inilah yang menjadikan tanah menjadi lebih bagus, lebih lembut dan mempunyai tahap pengudaraan yang tinggi.

Sistem pernafasan cacing termasuk proses yang sederhana, mereka hanya bergantung pada kulitnya yang lembab.

Mereka bernafas dengan mengambil oksigen kemudian menghembuskan karbon dioksida melalui kulitnya.


2. Lintah

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Seterusnya ialah lintah, haiwan ini cukup popular dikenali sebagai haiwan penghisap darah.

Apabila lintah sudah menempel pada tubuh manusia, ia akan sangat sukar untuk dilepaskan.

Sebilangan besar lintah bertahan hidup dengan cara menghisap darah organisma lain, bukan hanya manusia tetapi juga haiwan lain untuk terus hidup dan berkembang biak.

Tentu sahaja, lintah juga menggunakan kulit sebagai organ pernafasannya, tetapi ada sebilangan spesies lintah yang juga mempunyai insang kecil.


3. Katak

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Seterusnya, haiwan yang bernafas melalui kulit yang lembab ialah katak, katak merupakan salah satu haiwan yang tidak boleh dibunuh dalam Islam. 

Katak memiliki 4 fasa metamorfosis, pada fasa awal, katak akan berbentuk berudu dan tinggal di dalam air, pada masa ini mereka boleh bernafas melalui kulit dan insang.

Setelah menjadi dewasa, organ paru-paru katak mulai berfungsi, menjadikannya mempunyai sistem pernafasan ganda yang mereka gunakan secara bergantian.

Apabila oksigen cenderung rendah, ia akan menggunakan sistem pernafasan kulit, dan ketika musim panas akan menggunakan paru-paru.


4. Landak Laut

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Seterusnya ialah landak laut.

Landak laut merupakan salah satu haiwan yang ditakuti oleh banyak orang di pantai. Apabila ia terinjak, anda akan merasakan gatal terus-menerus.

Haiwan ini mempunyai duri bulat di keseluruhan badan mereka yang berfungsi untuk melindungi kerangka dalamnya, mereka juga mempunyai kaedah yang unik untuk menangkap mangsa atau mempertahankan diri.

Selain bernafas melalui kulit, landak laut juga boleh bernafas melalui insang.


5. Gamat

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Selain itu, terdapat gamat atau timun laut yang juga bernafas dengan sebahagian kulitnya, di mana haiwan ini telah tersebar luas di seluruh lautan dan dapat dimakan.

Sama seperti namanya, bentuk haiwan ink juga menyerupai timun, panjang dan lembut.

Mulutnya adalah anterior dan saluran dubur berada di belakang, beberapa spesies menggunakan organ seperti tiub bercabang yang berhampiran dengan dubur untuk bernafas. Tetapi ada juga yang hanya bergantung pada kulitnya sahaja untuk bernafas.


6. Newt

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Haiwan yang bergantung pada kulit untuk pernafasan seterusnya adalah newt, yang masih termasuk dalam keluarga salamender.

Haiwan ini mempunyai badan yang memanjang, kaki nipis dan pendek, serta ekor yang rata dan panjang. Biasanya haiwan ini mempunyai ukuran yang lebih kecil daripada salamender, dan sebagian besar hidupnya dihabiskan di perairan.

Dan kehidupan haiwan ini juga berbeza jika dibandingkan dengan jenis haiwan hutan hujan tropika yang kebanyakannya berada di darat.


7. Axolotl

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Ketika melihatnya untuk pertama kali, ia pasti akan terasa lucu dan kagum, kerana haiwan ini mempunyai bentuk badan yang unik, sejenis salamender amfibia.

Haiwan ini mempunyai habitat asli di lembah Mexico, tetapi ada beberapa spesies yang telah menyebar ke Amerika Utara.

Axolotl memiliki kulit yang halus dan lembab, mereka juga mempunyai pelbagai varian warna.

Kemudian ada juga spesies axolotl khusus yang memungkinkan mereka berwarna merah jambu dan albino, sementara proses pernafasan mereka juga boleh melalui kulit, juga boleh menggunakan insang dan paru-paru.


8. Caecilian

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Ini adalah sekumpulan amfibia yang tidak mempunyai tulang dan kaki, dan penampilannya cenderung menyerupai cacing atau bahkan ular.

Beberapa spesies tumbuh secara tidak sempurna,beberapa spesies ada yang tidak mempunyai ekor, tidak mempunyai kaki maupun lengan.

Sistem pernafasan haiwan ini bergantung pada kulit, dibantu oleh paru-paru yang belum sempurna, tetapi kebanyakannya bernafas hanya melalui kulit.


9. Ular Laut

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Sebilangan ular laut ada yang bernafas melalui kulit mereka, ini kerana keadaan dan habitat mereka yang memerlukannya. 

Meskipun mereka hidup di dalam air, ular laut tidak mempunyai insang seperti haiwan laut lainnya.

Oleh itu, semasa bernafas di dalam air, haiwan ini akan mengepam darah ke seluruh badan dengan tekanan yang cukup tinggi.

Darah yang dipam ini juga membawa karbon dioksida yang kemudian dilepaskan dari kulit. Selepas karbon dioksida keluar, darah akan ditarik kembali dengan menghisap dan mengikat oksigen dari sekitarnya.


10. Ofiura

Haiwan Yang Bernafas Melalui Kulit

Ofiura merupakan salah satu ahli Echinodermata, mereka mempunyai tubuh berbentuk bulat rata. Haiwan ini juga mempunyai lengan, bulat, dan panjang.

Bahagian lengan ini digunakan untuk bergerak di dalam gelombang laut dan mirip dengan ular, jadi tidak menghairankan jika ada yang menyebutnya bintang ular.

Seperti ahli Echinoderma lainnya, mereka kebanyakannya bernafas melalui kulit.

***


Demikianlah artikel mengenai 10 haiwan yang bernafas melalui kulit. Ada yang hanya bernafas melalui kulit, ada juga yang bernafas melalui dua organ pernafasan.

Semoga artikel ini bermanfaat untuk kita semua, Salam Satu Bisnis...


Sumber Rujukan

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com