Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Unik, Masjid Bersejarah Ini Dibina Tanpa Paku dan Simen!

Bisnissatu.com - Unik, Masjid Bersejarah Ini Dibina Tanpa Paku dan Simen!

Unik, Masjid Bersejarah Ini Dibina Tanpa Paku dan Simen!

Banyak bangunan bersejarah yang telah berusia ratusan tahun tetapi masih kukuh sehingga kini. Salah satunya ialah dua masjid unik yang berada di Alcakoca, Wilayah Dúzce, barat laut Turki.

Kedua-dua masjid ini dikatakan unik kerana bangunannya dibina tanpa simen dan paku. Sungguhpun begitu, masjid ini masih berdiri kukuh walaupun sudah berabad-abad lamanya.

Masjid Orhan Gazi dan Masjid Hemsin hanyalah simbol budaya tempatan Turki sekaligus menjadi tarikan bagi pengunjung.

Menurut Daily Sabah, Rabu (5/8/2020), teknik yang digunakan dalam membina dua masjid ini adalah seperti teknik membina candi. Namun, bahan asas masjid diperbuat daripada kepingan bongkah kayu.

Teknik ini digunakan secara meluas oleh penduduk Anatolia utara, terutamanya penduduk yang tinggal di kampung terpencil. Kaedah sedemikian boleh digunakan untuk menghalang bangunan daripada kekal selamat semasa gempa bumi dan banjir.

Unik, Masjid Bersejarah Ini Dibina Tanpa Paku dan Simen!

Masjid Orhan Gazi merupakan yang tertua di Kampung Çayagzi. Masjid ini dibina pada tahun 1323, bermakna usianya hampir 700 tahun atau tujuh abad.

Nama masjid diambil dari nama Orhan Gazi iaitu nama anak lelaki Osman Gazi, pengasas empayar Uthmaniyyah. Ini membuktikan bahawa Orhan Gazi, pernah melawat kampung itu pada tahun 1323 dan membina masjid atas namanya sendiri.

Sedangkan Masjid Hemsin berusia jauh lebih muda. Masjid ini dibina pada tahun 1834 semasa pemerintahan Sultan Mahmud II, yang merupakan pemerintah Empayar Uthmaniyyah ketika itu.

Kedua-dua masjid ini sangat penting sebagai sebahagian daripada kearifan tempatan dan seni bina bernilai tinggi yang unik yang diwarisi daripada Empayar Uthmaniyyah pada masa lalu.

Kewujudan dua masjid bersejarah itu menjadi magnet kepada pelancong untuk berkunjung ke negara tersebut.

***


Sumber Rujukan

https://muslim.okezone.com/read/2020/08/05/615/2257343/unik-masjid-bersejarah-ini-dibangun-tanpa-paku-dan-semen

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com