Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Ditemui, Paku Yang Didakwa Digunakan untuk Penyaliban Jesus Kristus

Bisnissatu.com - Ditemui, Paku Yang Didakwa Digunakan untuk Penyaliban Jesus Kristus

Paku yang digunakan untuk penyaliban yesus

Sebuah paku yang dianggap telah digunakan dalam penyaliban Yesus Kristus, ditemui di dalam biara Republik Czech.

Menurut Obeserver, Khamis (24/12/2020), benda yang dikatakan media tempatan sebagai paku tersebut ditemui oleh ahli arkeologi di biara Milev di Republik Czech.

Paku berukuran enam inci itu ditemui dalam peti besi, disimpan di dalam kotak kayu yang diperkirakan berasal pada abad ke-4 hingga ke-5. Kotak itu ditutup dengan logam emas dan tulisan IR.

Menurut Jiri Sindelar, seorang ahli arkeologi yang mengambil bahagian dalam penemuan itu, huruf itu berkemungkinan besar "singkatan untuk bahasa Latin - Jesus Rex, iaitu Jesus the King."

Penyelidik berpendapat bahawa dakwaan biara itu untuk menyimpan paku dari proses True Cross, salib di mana Yesus disalibkan, adalah realistis.

Sindelar mendedahkan bahawa pemusnahan arkib biara semasa rompakan Perang Hussite mungkin menjelaskan mengapa "tiada maklumat" yang menerangkan bahawa peninggalan itu ada di sana.

Penyelidik yang menggali tempat kejadian berkata mereka tidak dapat mengesahkan sama ada paku itu daripada 'True Cross', namun mereka menyatakan bahawa penemuan itu lebih besar daripada St Maurus Reliquary, lapor Kantor Berita Czech (TK).

Reliquary Maurus ialah kotak emas besar yang memuatkan serpihan mayat tiga orang kudus: Saint Maurus, Saint John the Baptist dan Saint Timothy.

Terdapat juga berpuluh-puluh paku yang ditemui berkaitan dengan penyaliban Yesus, membuatkan saintis ragu-ragu tentang penemuan baru-baru ini.

Ahli arkeologi telah bekerja di biara Milevsko selama beberapa bulan dan baru-baru ini menemui laluan rahsia yang menuju ke perbendaharaan.

Biara ini dibina pada tahun 1187, tetapi telah diambil alih oleh orang orang Huss pada tahun 1420 dan diambil alih oleh sekumpulan bangsawan.

Namun, sebelum kehilangan tempat ibadat mereka, mereka membina ruang rahsia untuk menyembunyikan artifak langka dan tidak ternilai harganya.

Selepas menganalisis kotak melalui pentarikhan radiokarbon, mendapati ia dibuat dengan dua jenis kayu.

Salah satu kayu yang digunakan ialah larch, ditemui dalam iklim subtropika Israel, bertarikh antara 1290 dan 1394 M. Sampel kedua, oak, didapati dari 260 hingga 416 M.

Penemuan serupa ditemukan pada bulan Oktober apabila sebuah tim menjumpai paku dengan tulang purba dan kayu tertanam di dalamnya.

Paku itu dipercayai ditemui di Yerusalem, dalam sebuah gua perkuburan abad pertama yang dipercayai sebagai tempat peristirahatan Kayafas, imam Yahudi yang menghantar Yesus kepada kematiannya di dalam Alkitab.

Penyiasatan saintifik lebih lanjut akan dijalankan untuk menentukan umur paku dan menentukan sama ada ia digunakan untuk menyalibkan Yesus Kristus.

***


Sumber Rujukan

https://www.suara.com/news/2020/12/24/152639/ditemukan-paku-yang-diduga-dipakai-untuk-penyaliban-yesus-kristus?page=all

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com