Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Mengapakah Jambatan Diperbuat Daripada Keluli?

Bisnissatu.com - Mengapakah Jambatan Diperbuat Daripada Keluli?

Mengapakah Jambatan Diperbuat Daripada Keluli?

Pembinaan jambatan telah mengambil banyak bentuk struktural selama beberapa tahun ini.

Pada artikel kali ini, Bisnissatu.com akan membincangkan mengenai penggunaan keluli dalam membuat jambatan beserta kelebihan dan kelemahannya jika dibandingkan dengan simen. 

Jambatan boleh dikelaskan berdasarkan fungsinya seperti jambatan untuk pejalan kaki, pemandu kenderaan, jalan kereta api dan seumpamanya. 

Dari jenis bahan yang digunakan, jambatan boleh dibahagikan ke dalam kategori keluli atau simen.

Walaupun besi biasanya digunakan dalam pembinaan jambatan, tetapi kemajuan terkini dalam teknologi bahan, keluli mempunyai kesan yang besar terhadap pembangunan reka bentuk jambatan. 


Kelebihan Keluli Dalam Pembinaan Jambatan

Kelebihan bahan keluli dalam pembinaan jambatan akan dibincangkan dalam artikel ini. 

Selain itu, kos pemasangan yang lebih rendah, jadual pembinaan yang lebih pantas serta keselamatan semasa pembinaan ialah beberapa kelebihan dalam pembinaan jambatan pada zaman sekarang ini.

Terdapat beberapa sebab mengapa jambatan berbahan keluli mempunyai nilai ekonomi berbanding jambatan berbahan simen.


1. Keluli mempunyai daya tarik dan daya tekan yang tinggi, jadi dengan sedikit bahan sahaja ia dapat memenuhi keperluan struktur.

2. Kelebihan lain ialah ia dapat menjimatkan tenaga kerja, kerana keluli dihasilkan di kilang, manakala di lokasi pembinaan, hanya untuk pemasangan sahaja.

3. Apabila jambatan berkarat, keluli boleh dibongkar dengan mudah dan dipindahkan ke tempat lain, selepas dibongkar, jambatan keluli boleh dibaiki dengan mudah dari karat maupun perkara lain yang boleh menyebabkan penurunan kekuatan struktur.

4. Tempoh pembinaan jambatan berbahan keluli ini lebih cepat berbanding jambatan berbahan simen. Bahan ini juga hanya memerlukan ruang yang agak kecil di tapak pembinaan. 

Ini adalah salah satu kelebihan jambatan berbahan keluli apabila lokasinya berkaitan dengan tapak projek yang padat dan sempit.


Selain kelebihan diatas, jambatan berbahan keluli juga mempunyai kelemahan, salah satunya ialah pengkaratan.

Oleh itu, terdapat kajian untuk masalah ini iaitu membangunkan keluli tahan kakisan berkekuatan tinggi yang amat berguna sekiranya jambatan tersebut berada di kawasan laut yang mempunyai kandungan garam yang tinggi.

***


Sumber Rujukan

http://bea-indonesia.org/en/partnership/144

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com