Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Kitaran Hidup Anai-anai Beserta Cara Hidup Anai-anai

Bisnissatu.com - Kitaran Hidup Anai-anai Beserta Cara Hidup Anai-anai

Kitaran Hidup Anai-anai

Anai-anai ialah serangga sosial yang termasuk dalam order Isoptera.

Serangga ini mempunyai bentuk badan yang hampir serupa dengan semut, tetapi warnanya putih sehingga ia sering dipanggil semut putih atau white ant.

Walaupun serangga ini sering dipanggil "semut putih", mereka bukanlah semut, dan tidak berkait rapat dengan semut. 

Anai-anai merupakan jenis serangga detritivor, yang bermakna bahawa makanan utama anai-anai ialah haiwan atau tumbuhan yang telah mati dan membusuk.

Anai-anai juga merupakan haiwan yang menjalani fasa metamorfosis dalam kitaran hidup mereka. Kitaran hidup anai-anai bermula dengan telur dan kemudian berlanjut hingga beberapa langkah seterusnya.

Anai-anai mengalami metamorfosis tidak lengkap, kerana hanya melalui 3 fasa pertumbuhan.

Untuk lebih jelas lagi, silahkan terus membaca artikel kami tentang kitaran hidup anai-anai di bawah ini.


Keep Scrolling!


Kitaran Hidup Anai-anai

Anai-anai ialah serangga sosial yang hidup dalam koloni yang terdiri daripada tiga kasta utama. 

Di mana setiap kasta anai-anai mempunyai fungsi dan tugas yang berbeza-beza dalam menjaga keutuhan koloninya.

Anai-anai biasanya membuat sarang dalam tanah atau kayu. Serangga ini selalunya merosakkan kayu yang merupakan makanan utamanya. 

Namun, terdapat banyak spesies anai-anai yang berfaedah dalam ekosistem hutan yang berperanan sebagai penghurai kayu dan daun-daun di permukaan tanah kawasan hutan.

Kitaran hidup anai-anai bermula dari telur kemudian menetas, kemudian tumbuh ke tahap larva atau nimfa, kemudian nimfa berubah menjadi anai-anai dewasa yang kemudian mengawan dan menghasilkan generasi anai-anai baru dengan kitaran hidup yang sama yang akan berulang lagi.


1. Telur Anai-anai

Gambar telur anai-anai

Kitaran hidup anai-anai bermula dengan raja dan ratu yang menghasilkan beribu-ribu telur dan menetaskannya. 

Ratu anai-anai juga dikenali sebagai mesin bertelur dengan keupayaan menghasilkan telur setiap tiga saat dari abdomen atau perutnya yang besar. 

Maka tidak hairanlah apabila ratu anai-anai yang telah disenyawakan boleh menghasilkan sebanyak 30,000 biji telur sepanjang hayatnya.

Telur anai-anai biasanya berukuran kecil, berwarna putih jernih, dan berbentuk bujur. Telur anai-anai umumnya masih boleh dilihat dengan mata kasar.

Walau bagaimanapun, ratu anai-anai bertelur di lokasi terpencil, seperti di dalam kayu atau di dalam tanah.

Walaupun ia boleh dilihat dengan mata kasar, namun bukan mudah untuk mengesan atau mencari telur anai-anai ini apabila ia bertelur di dalam rumah kita.


2. Nimfa Anai-anai

Selepas mereka melewati fasa telur, maka kitaran hidup anai-anai akan diteruskan ke peringkat nimfa yang keluar dari telur. 

Gambar nimfa anai-anai

Ia mengambil masa kira-kira 30 hari untuk telur anai-anai menetas menjadi larva atau nimfa. 

Walau bagaimanapun, tempoh masa untuk telur anai-anai menetas boleh berbeza-beza bergantung kepada beberapa faktor termasuk spesies anai-anai dan keadaan persekitaran.

Larva atau nimfa muda ialah anai-anai muda yang sangat kecil (sekecil telur anai-anai), berbadan lembut, berwarna putih. Bentuk mereka pada peringkat ini tidak jauh berbeza dengan ketika mereka telah dewasa.

Mereka belum matang dan tidak boleh mencerna makanan mereka sendiri. Sehingga pada awal kemunculannya, larva diberi makan secara eksklusif melalui kelenjar air liur ratu dan raja anai-anai. 

Lama kelamaan, mereka akan dijaga dan diberi makan oleh anai-anai kasta pekerja.

Larva atau nimfa muda akan melalui beberapa peringkat molting dengan menumpahkan eksoskeleton mereka (biasanya kira-kira 3-4 kali) untuk menjadi salah satu daripada 3 kasta anai-anai: pekerja, askar, atau pembiakan.

2 jenis nimfa untuk anai-anai pembiakan

  • Pembiakan utama: Nimfa anai-anai bersayap panjang
  • Pembiakan sekunder: Nimfa anai-anai bersayap pendek


Nimfa anai-anai bersayap panjang

Gambar anai-anai bersayap

Selepas beberapa kali molting, nimfa anai-anai bersayap panjang akan mempunyai badan yang lebih besar daripada kasta lain. 

Mereka akan menumbuhkan mata dan tunas sayap yang akhirnya berkembang menjadi sayap penuh sebagai persediaan untuk mengawan.

Anai-anai ini akan berkembang menjadi kelekatu yang akan meninggalkan koloni untuk kahwin apabila cuaca sesuai.


Nimfa anai-anai bersayap pendek

Hanya peratusan kecil telur anai-anai yang berkembang menjadi nimfa anai-anai bersayap pendek. 

Mereka membesarkan mata mereka, tetapi sayap mereka tidak berkembang lebih jauh seperti halnya nimfa anai-anai bersayap panjang.

Anai-anai bersayap pendek yang belum dewasa ini tidak lama lagi akan berkembang menjadi anai-anai neotenik atau neonetik.


3. Anai-anai Dewasa

Selepas fasa nimfa berlalu, kitaran hidup anai-anai akan diteruskan pada peringkat akhir dalam bentuk anai-anai dewasa.

Gambar anai-anai dewasa

Apabila anai-anai telah mencapai peringkat dewasa, mereka akan membentuk koloni yang lebih besar, dan menentukan komposisi dalam koloni berdasarkan kasta. 

Koloni ini termasuk:

  • Anai-anai pembiakan: kelekatu (anai-anai bersayap), ratu dan raja anai-anai, dan neonetik
  • Anai-anai pekerja
  • Anai-anai askar

Secara umumnya, komposisi kasta kebanyakan spesies anai-anai terdiri daripada 85% anai-anai pekerja, dan 15% lagi dibahagikan kepada anai-anai pembiakan dan anai-anai askar.

Terdapat beberapa faktor yang boleh mempengaruhi jangka hayat anai-anai, termasuk kasta, spesies, pemangsa semula jadi dan keadaan persekitaran.

Walau bagaimanapun, satu perkara yang pasti ialah ratu anai-anai merupakan kasta anai-anai tertua dalam sesebuah koloni kerana ia mempunyai jangka hayat yang sangat panjang. 

Ratu anai-anai boleh hidup bertahun-tahun, antara 15-20 tahun. Manakala menurut beberapa kajian, kasta anai-anai pekerja dan askar boleh bertahan selama 2 tahun atau lebih.


Sumber Rujukan

https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Anai-anai

https://www.rentokil.co.id/rayap/daur-hidup-rayap/

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com