Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

7 Khasiat Kacang Buah Pinggang Untuk Kesihatan

Bisnissatu.com - 7 Khasiat Kacang Buah Pinggang Untuk Kesihatan

7 Khasiat Kacang Buah Pinggang Untuk Kesihatan

Sangat banyak manfaat dan khasiat yang dihasilkan daripada kacang buah pinggang untuk kesihatan kita. 

Selain menurunkan berat badan, kekacang yang menyerupai buah pinggang ini juga baik untuk pesakit kencing manis. Bukan itu sahaja, banyak lagi khasiat yang boleh diperolehi dengan mengamalkan kacang buah pinggang ini.


Keep Scrolling!


Di sebalik saiznya yang kecil, kacang buah pinggang mengandungi pelbagai khasiat yang banyak dan baik untuk kesihatan badan. Kacang jenis ini diketahui kaya dengan protein dan sering digunakan sebagai sumber protein rendah lemak untuk vegetarian.

Selain protein, kacang buah pinggang juga mengandungi pelbagai nutrien yang sama pentingnya, seperti karbohidrat, lemak, serat, vitamin B, folat, dan mineral seperti kalium, magnesium, fosforus, dan zat besi.


7 Khasiat Kacang Buah Pinggang

Salah satu khasiat kacang buah pinggang untuk kesihatan anda ialah boleh mengawal gula dalam darah dan berpotensi untuk mencegah kanser kolon. 

Bukan itu sahaja, anda juga boleh menambah kacang buah pinggang dalam menu diet anda, kerana pakar juga telah menemui khasiatnya untuk penurunan berat badan.

Berikut ini adalah penjelasan lengkap tentang manfaat dan khasiat kacang buah pinggang untuk kesihatan tubuh anda.


1. Mengawal Gula Dalam Darah

Anda pastinya sudah tahu sangat, bahawa gula darah tinggi boleh menyebabkan keadaan fatal untuk tubuh.

Jadi, sangat penting untuk menjaga dan memeriksa paras gula dalam darah.

Anda boleh mengawal paras gula dalam darah, dengan memakan kacang buah pinggang. Menurut pakar, kandungan protein, serat, dan karbohidrat yang dilepaskan secara perlahan di dalamnya, dapat membantu tubuh mengawal gula dalam darah. 


2. Bantu Turunkan Berat Badan

Bagi anda yang sedang bergelut untuk menurunkan berat badan, masukkan juga kacang buah pinggang dalam menu diet anda.

Kerana, banyak kajian saintifik yang mendapati, pengambilan kacang, termasuk kacang buah pinggang, boleh membantu menurunkan berat badan.

Kandungan nutrisi kacang buah pinggang, seperti protein, serat makanan, dan antinutrien, dijangka memberi sumbangan positif. 

Selain itu, kacang buah pinggang juga mengandungi sejenis protein yang berguna melambatkan pencernaan karbohidrat, yang secara tidak langsung memberikan kesan penurunan berat badan.


3. Mencegah Kanser Kolon

Beberapa kajian melalui pemerhatian, penyelidikan haiwan, dan kajian tabung uji juga telah menemui potensi manfaat kacang buah pinggang untuk mencegah kanser kolon. 

Kanser kolon itu sendiri adalah salah satu jenis kanser, yang biasa di seluruh dunia.

Kekacang, seperti kacang buah pinggang, mengandungi nutrien seperti serat, yang berpotensi memberikan kesan antikanser. 

Beberapa jenis serat dalam kacang buah pinggang, boleh difermentasi oleh bakteria baik, yang mengakibatkan pembentukan asid lemak serupa dengan asid lemak rantai pendek (SCFA).

SCFA boleh membantu mengekalkan kesihatan usus, dan mengurangkan risiko kanser kolon.


4. Menjaga Kesihatan Jantung

Kacang buah pinggang diketahui dapat mengekalkan kesihatan jantung. Dalam 200 gram kacang ini, terdapat 46 gram serat yang telah melebihi jumlah serat yang anda perlukan sehari, iaitu antara 25-30 gram. 

Perlu diingat, serat adalah salah satu pengambilan penting dalam menjaga kesihatan jantung.

Kacang buah pinggang juga mengandungi kalium yang baik untuk kesihatan jantung anda. Kalium boleh membantu jantung anda berdegup secara normal jika anda mengalami masalah irama jantung. 

Jumlah pengambilan kalium yang ideal ialah 4700 mg sehari. Manakala dalam 180 gram kacang ginjal, anda boleh mendapat kira-kira 2500 mg kalium. 


5. Mencegah Penuaan

Khasiat kacang buah pinggang bukan sahaja dapat mencegah pelbagai penyakit, malah dapat mengekalkan keremajaan tubuh. 

Kacang ini diketahui mengandungi tahap antioksidan yang tinggi, malah melebihi antioksidan dalam sayur-sayuran dan buah-buahan tertentu.

Berbanding dengan jenis kacang lain, seperti kacang soya atau kacang tanah, kacang ini ternyata paling unggul dalam mencegah penuaan. 

Semakin gelap warnanya, semakin tinggi kandungan antioksidan di dalamnya.


6. Melancarkan Penghadaman

Salah satu khasiat yang terkandung dalam kacang buah pinggang ialah air dan serat. 

Kandungan kacang buah pinggang dalam bentuk air dan serat mampu menolak makanan ke dalam usus, sekali gus melancarkan sistem penghadaman.

Selain itu, serat juga mampu membuang toksin yang tinggal di dalam badan dan mengekalkan keasidan perut. Ini boleh membantu mencegah gangguan pencernaan, seperti sembelit dan cirit-birit.


7. Memenuhi Keperluan Nutrisi Ibu Hamil

Kacang buah pinggang mengandungi khasiat penting untuk kesihatan ibu dan janin semasa mengandung. 

Bermula dari protein, asid folik, dan zat besi yang anda boleh dapatkan daripada kacang ini. Semasa mengandung, wanita memerlukan lebih banyak zat besi dan asid folik berbanding sebelumnya.

Kedua-dua nutrien ini diperlukan untuk membantu tumbesaran bayi dan plasenta.

Sila ambil perhatian, kekurangan zat besi semasa hamil boleh menyebabkan bayi lahir pramatang atau lahir dengan berat badan rendah, wanita hamil mengalami anemia, gangguan mood, malah kemurungan.


Sumber Rujukan

https://www.sehatq.com/artikel/beberapa-manfaat-kacang-merah-untuk-kesehatan/amp https://www.healthline.com/nutrition/foods/kidney-beans https://www.healthline.com/nutrition/how-to-reduce-antinutrients. https://www.healthline.com/nutrition/short-chain-fatty-acids-101 https://www.ijhsr.org/IJHSR_Vol.9_Issue.4_April2019/43.pdf https://www.livestrong.com/article/4692-need-health-benefits-red-beans/. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5466941/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29751617/

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com