Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Biodata Aeril Azman • Fakta, Agama dan Keluarga

Bisnissatu.com - Biodata Penuh Aeril Zafrel, Profil, Berat dan Ketinggian, Fakta, Agama dan Keluarga Aeril Zafrel.


Pada kandungan kali ini, kami akan berkongsi mengenai biodata penuh Aeril Zafrel. Kandungan ini bertujuan agar anda mengetahui dengan lebih dekat mengenai pelakon dan pengacara Aeril Zafrel.

Aeril Zafrel (lahir Suhairil bin Sunari; 2 Disember 1988) merupakan seorang pelakon dan model Malaysia. Beliau mula dikenali menerusi watak Andi dalam siri TV Kisah Kaisara musim pertama


Biodata Penuh

Nama Penuh

Suhairil bin Sunari

Nama Popular

Aeril Zafrel

Tarikh Lahir

2 Disember 1988

Umur

32 Tahun (2021)

Tinggi

± 174 cm

Asal Usul

Malaysia

Kediaman

Malaysia

Pekerjaan

Pelakon, Model

Tahun Aktif

2006 - kini


Latar Belakang

Beliau mula dikenali menerusi watak Andi dalam siri TV Kisah Kaisara musim pertama. 

Kelibatnya juga dilihat dalam Senja Permai di Astro Prima, Durja Ningsun, Cinta Jannah serta drama bersiri eksklusif Cerita Cinta Kita di TV3.

Selepas itu, nama beliau mekar di arena perfileman dan sering memegang watak utama dalam drama bersiri seperti Jibril dan Mandatori.


Karir dan Kerjaya

Biodata Roy Azman memulakan kerjaya lakonannya pada 1993, kemunculan pertamanya ketika beliau melakoni watak pembantu dalam filem Cikgu Romantik yang turut dibintangi Mr. Os, Raja Ema, Mustapha Kamal dan Jasmin Hamid.

Pada tahun yang sama, Roy berlakon dalam filem Pemburu Bayang arahan Yusof Haslam. Filem ini turut menampilkan Awie, Ella, Kumpulan Wings, Ali Bakar dan ramai lagi.

Pada 1994, Roy turut menjayakan filem Sembilu arahan Datuk Yusof Haslam. Filem tersebut dibintangi oleh Awie, Erra Fazira dan Ziana Zain. Filem Sembilu mencapai kutipan pecah panggung sekaligus melonjakkan nama Roy dalam bidang lakonan.

Roy kembali berlakon dalam filem arahan Datuk Yusof Haslam, Maria Mariana pada 1996. Beliau sekali lagi berlakon bersama Erra Fazira dan Ziana Zain. 

Roy melakoni watak Ambri dalam filem Gemilang yang juga diarahkan Datuk Yusof Haslam, filem ini ditayangkan pada 1997.

Roy digandingkan bersama Uji Rashid dan Jasmin Hamid dalam sebuah telefilem yang berjudul Bunga-Bunga Rentak yang ditayangkan pada 1997. Ini merupakan kemunculan pertama Roy berlakon dalam telefilem.

Pada 1998, beliau kembali berlakon dalam sekuel Maria Mariana 2, Roy melakoni watak pembantu sebagai Ray. Filem ini menampilkan lakonan Awie sebagai Sazali.

Pada tahun 2000, Roy muncul dalam drama bersiri Maria Mariana The Series yang diadaptasi daripada filem arahan dan terbitan Datuk Yusof Haslam, Maria Mariana.

Drama tersebut dibintangi oleh Abby Abadi dan Azza Elite yang menggantikan Erra Fazira dan Ziana Zain. Drama ini masih mengekalkan plot yang sama daripada filem asalnya.

Seterusnya, beliau membintangi drama Sembilu yang juga diadaptasi daripada filem box office arahan Datuk Yusof Haslam, iaitu Sembilu. Drama ini ditayangkan pada 2004 di TV3 yang turut dibintangi Hetty Sarlene, Zed Zaidi sebagai teraju utama drama tersebut.

Roy menjadi pelakon undangan dalam drama Airmata Maria. Drama ini dibintangi oleh Diana Danielle  sebagai watak tajuk bersama-sama Syamsul Yusof, Salina Saibi dan barisan pelakon lain. Drama Airmata Maria memulakan tayangan perdananya di TV3 pada 3 April 2007.

Roy juga turut berlakon dalam filem komedi Awan Dania The Movie arahan Rashid Sibir yang ditayangkan pada 14 Mac 2013 yang dibintangi oleh Scha Al-Yahya, Elly Mazlein, Jehan Miskin dan Rusdi Ramli.

Beliau juga pernah muncul sebagai artis jemputan dalam sebuah program masakan popular yang ditayangkan di TV1, Ketuk-Ketuk Ramadan pada tahun 2013.

Roy muncul dalam filem Bikin Filem arahan Latiff Zami yang ditayangkan di Astro First pada 5 November 2020. Filem ini dilakonkan bintang-bintang terkemuka, antaranya Sherry Alhadad, Scha Alyahya, Erra Fazira, Azhan Rani dan Sharifah Sakinah.



Sumber Rujukan

https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Aeril_Zafrel

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com