Kitaran Hidup Kumbang Beserta Cara Hidup Kumbang

Bisnissatu.com - Kitaran Hidup Kumbang Beserta Cara Hidup Kumbang

Kitaran Hidup Kumbang Beserta Cara Hidup Kumbang

Kumbang merupakan kelompok haiwan berjenis serangga dalam order Coleoptera, ini merupakan order serangga yang terbesar, dan mengandungi lebih banyak spesies daripada order lain dalam alam haiwan.

Kata "Coleoptera" berasal dari bahasa Yunani Kuno yang bermaksud ‘sayap berselubung’. 

Jadi, tidak hairan kalau kita melihat haiwan mungil ini tubuhnya diselimuti oleh sayapnya. 

Sayap mereka yang disebut elytra ini sebenarnya berfungsi untuk melindungi sayap tipis di bahagian belakang tubuh mereka.

Kumbang juga merupakan haiwan yang menjalani fasa metamorfosis dalam kitaran hidup mereka. Kitaran hidup kumbang bermula dengan telur dan kemudian berlanjut hingga beberapa langkah seterusnya.

Semua spesies kumbang mengalami metamorfosis lengkap atau dipanggil dengan holometabola.

Untuk lebih jelas lagi, sila terus baca artikel kami tentang kitaran hidup kumbang di bawah ini.


Keep Scrolling!


Kitaran Hidup Kumbang

Beberapa spesies kumbang adalah penghasil detritus, dengan menghancurkan jaringan haiwan dan tumbuhan yang mati, memakan bangkai jenis-jenis tertentu, dan memakan sampah. 

Beberapa spesies memakan jamur, beberapa spesies lagi adalah pemakan bunga dan buah. Ada juga spesies yang merupakan parasit atau parasitoid.

Kumbang boleh di dapati di pelbagai habitat daratan maupun akuatik. Malah terdapat kumbang yang merupakan perosak bijirin yang disimpan, seperti kumbang beras dan kumbang tepung.

Kitaran hidup kumbang bermula dari telur kemudian menetas, kemudian tumbuh ke tahap larva atau nimfa, kemudian nimfa berubah menjadi kepompong dan menjadi kumbang dewasa yang kemudian mengawan dan menghasilkan generasi kumbang baru dengan kitaran hidup yang sama yang akan berulang lagi.


1. Telur Kumbang

Pada peringkat pertama ini, dimana kumbang yang telah matang dan melakukan persenyawaan akan menghasilkan telur. 

Kitaran Hidup Kumbang Beserta Cara Hidup Kumbang

Telur yang dihasilkan oleh kumbang betina ini akan diletakkan dalam jumlah yang banyak (berkumpulan) atau secara individu. Dalam masa beberapa hari, telur akan menetas dan larva kumbang akan keluar.

Di samping itu, dalam beberapa kes kumbang betina juga tidak menyediakan makanan atau penjagaan lain untuk larva yang baru menetas ini. 

Mereka akan dibiarkan bersendirian atau berdikari (mencari makanan sendiri untuk terus hidup).

Walau bagaimanapun, sebelum menetas dan semasa dalam keadaan telur, telur akan diletakkan berhampiran dengan sumber makanan larva.


2. Larva Kumbang

Kitaran Hidup Kumbang Beserta Cara Hidup Kumbang

Selepas kumbang berjaya keluar dari tempoh telur, ia akan memasuki fasa kedua kitaran hidupnya dalam bentuk larva dan akan mula mencari makanan.

Sebagai bentuk larva yang membesar, ia akan melalui beberapa peringkat atau instar.

Setiap instar akan berakhir dengan molting larva untuk menampung pertumbuhan badannya. Bergantung juga pada jenis spesies, bilangan molting boleh berkisar dari sekurang-kurangnya 3 atau lebih.

Badan larva kumbang mempunyai pelbagai bentuk yang agak berbeza. Tetapi yang paling biasa ialah berbentuk seperti ulat.


3. Pupa Kumbang

Kitaran Hidup Kumbang Beserta Cara Hidup Kumbang

Kitaran hidup kumbang selepas peringkat larva apabila sampai ke penghujung akan diteruskan ke peringkat pupa atau kepompong. 

Pada tahap ini, larva kumbang akan berubah dan menyembunyikan dirinya ke dalam kepompong. Kepompong merupakan tempat perlindungan bagi ulat semasa berehat.

Pada peringkat ini ia berguna untuk peringkat peralihan di mana larva akan menjadi dewasa (pupa biasanya mempunyai warna pucat).


4. Kumbang Dewasa

Peringkat terakhir kitaran hidup kumbang apabila ia telah menyelesaikan fasa kepompong.

Kitaran Hidup Kumbang Beserta Cara Hidup Kumbang

Pada peringkat ini, dikenali sebagai Amigo atau kumbang dewasa. Kumbang dewasa yang baru muncul ini kemudian dipanggil teneral, dengan ciri exoskeleton yang masih lembut dan berwarna pucat. 

Umumnya ia hanya mengambil masa beberapa jam sebelum badan kumbang mengeras dan warna asli kumbang dewasa akan muncul.

Setelah mencapai kematangan seksual, generasi baru ini akan mula mencari pasangan dan memulakan kembali kitaran hidup mereka.


Sumber Rujukan

https://riverspace.org/daur-hidup-kumbang/

https://materibelajar.co.id/metamorfosis-kumbang/

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com