Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

Kutikel Pada Manusia, Haiwan, Tumbuhan, Dan Kulat

Bisnissatu.com - Kutikel Pada Manusia, Haiwan, Tumbuhan, Dan Kulat

Kutikel Pada Manusia, Haiwan, Tumbuhan, Dan Kulat

Apa Itu Kutikel, Fungsi dan Manfaatnya?

Jom kita pelajari hingga akhir...


Keep Scrolling!


Apa Itu Kutikel

Kutikel atau Kulit Ari merupakan istilah yang digunakan untuk anggota pelindung luaran bukan mineral yang kuat dan fleksibel yang berfungsi untuk perlindungan. 

Kutikel ini terdapat pada tumbuhan, haiwan, kulat, dan manusia.


Kutikel Pada Manusia dan Haiwan

Kutikel manusia adalah lapisan kulit lutcahaya yang berada di pangkal kuku, bahagian ini juga sering dipanggil katil kuku. 

Lapisan ini seperti lapisan kulit nipis yang menutupi pangkal kuku. Apabila melakukan penjagaan kuku, sebaiknya jangan sampai merosakkan kutikel kuku kerana ia boleh menyebabkan jangkitan pada kuku.

Kutikel juga terdapat pada rambut manusia dan haiwan. Kutikel ini merupakan lapisan sel mati yang terletak paling luar dari rambut. 

Kutikel rambut akan melindungi korteks dan medula yang terletak di bahagian dalam kutikel.

Haiwan artropod seperti belalang, kumbang, dan kaki seribu mempunyai kutikel yang membentuk exoskeleton, terdiri daripada kitin, protein, lemak, dan katekolamin. 

Nematod seperti cacing tanah mempunyai kutikel yang juga membentuk exoskeleton yang terdiri daripada kolagen, kutiklin, glikoprotein dan lemak.


Kutikel Pada Tumbuhan

Kutikel tumbuhan ialah lapisan yang mengandungi bahan berlilin yang dihasilkan oleh sel epidermis daun, hujung batang dan bahagian lain yang bersentuhan dengan udara. 

Komponen utama kutikel ini adalah bahan kutin dan lilin. Kutikel tumbuhan mempunyai struktur yang kompleks dan berbilang lapisan.

Lapisan pertama ialah timbunan lilin yang dikenali sebagai lapisan lilin epikutikular. Lapisan seterusnya ialah kutikel sebenar yang mengandungi kutin dan bahan berlilin. 

Lapisan di bawahnya lagi terdiri daripada beberapa lapisan kutikel yang tersusun daripada selulosa, kutin, dan bahan berlilin. 

Lapisan pektin adalah pemisah antara kutikel dan dinding sel epidermis. Kutikel tumbuhan ini memainkan peranan dalam mengurangkan kehilangan air melalui sejatan dan melindungi daun daripada serangan patogen.

Kutikel tumbuhan bersifat kalis air dan merupakan molekul larut air. Tumbuhan Xerofit seperti kaktus biasanya mempunyai lapisan kutikel yang tebal untuk bertahan hidup dalam persekitaran yang kering. 

Tumbuhan yang hidup di sekitar lautan mempunyai kutikel yang lebih tebal lagi untuk melindungi daripada kesan beracun garam. Sifat kalis air kutikula terbukti pada daun pokok talas yang tidak basah apabila terkena air.


Kutikel Pada Kulat

Kulat mempunyai kutikel pada lapisan luar badan buahnya (basidiocarp). Lapisan ini adalah bahagian yang boleh dikupas apabila cendawan butang hendak dimasak. 

Lapisan ini akan melindungi tisu kulat daripada kerosakan dan menghalang penyejatan air yang berlebihan.


Sumber Rujukan

https://www.edubio.info/2013/12/kutikula.html

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com