Buat Akun Sekarang

Silahkan Download Aplikasi Melalui Link Unduhan Dibawah Ini Ya Boosku!!! 

DOWNLOAD APK DISINI

5 Fakta Unik Rough Earth Snake, Spesies Ular dengan Saiz Badan Mini!

Bisnissatu.com - 5 Fakta Unik Rough Earth Snake, Spesies Ular dengan Saiz Badan Mini!

Fakta Unik Rough Earth Snake

Rough Earth Snake dikenali sebagai spesies ular yang mempunyai saiz badan yang kecil dan pendek. 

Haiwan yang popular dengan nama saintifik Haldea striatula ini hanya terdapat di kawasan tertentu dan tidak akan ditemui di kawasan lain.

Spesies ular ini mempunyai cara yang unik untuk bertahan hidup, terutamanya apabila melarikan diri daripada pemangsa yang akan memangsanya.

Rough earth snake juga mempunyai sistem pembiakan yang sangat cepat apabila membiak. 

Berikut ini adalah lima fakta menarik tentang rough earth snake yang dilaporkan oleh Animalia.bio dan Srelherp.uga.


5 Fakta Unik Rough Earth Snake


Keep Scrolling...


1. Habitat asli rough earth snake

Fakta Unik Rough Earth Snake

Rough earth snake adalah haiwan endemik yang hanya boleh ditemui di Amerika Syarikat. Dilaporkan oleh Animalia.bio, spesies ular ini mempunyai habitat dari Florida Utara, Texas, Missouri dan Kansas.

Mereka mendiami pelbagai kawasan termasuk hutan, tanah kosong, hingga ke kawasan bandar. Rough earth snake termasuk spesies ular yang tidak berbahaya kepada manusia.

Untuk terus hidup, rough earth snake memakan pelbagai jenis haiwan kecil seperti cacing tanah, siput, serangga, larva, dan banyak lagi.


2. Tabiat hidup di alam liar

Fakta Unik Rough Earth Snake

Di alam liar, rough earth snake adalah haiwan penyendiri yang suka hidup bersendirian. Mereka menghabiskan sebahagian besar masa mereka bersembunyi di bawah kayu, batu dan timbunan daun.

Apabila mempertahankan diri daripada ancaman, ular ini akan mengeluarkan najis yang berbau busuk supaya pemangsa tidak menggalakkan mereka memakannya.

Rough earth snake lebih aktif pada waktu senja dan pada waktu malam atau lebih dikenali sebagai haiwan nokturnal. Mereka sering terlihat menggali-gali tanah lembap untuk mencari makanan.


3. Ciri fizikal rough earth snake

Fakta Unik Rough Earth Snake

Dari segi rupa, rough earth snake terkenal dengan saiz badannya yang sangat pendek dan kecil. Dilaporkan oleh Srelherp, spesies ular ini mempunyai purata panjang badan antara 18 hingga 25 sentimeter.

Di samping itu, mereka mempunyai sisik lembut dan muncung runcing. Manakala sisik ular ini berwarna coklat dan kelabu yang menjadikannya mampu menyamar dengan persekitaran sekeliling. Rough earth snake boleh hidup sehingga 7 tahun.


4. Sistem pembiakan

Fakta Unik Rough Earth Snake

Rough earth snake adalah haiwan vivipar yang membiak dengan cara melahirkan anak. Manakala kadar kelahiran tertinggi ular ini berlaku pada pertengahan musim panas.

Dalam satu kali melahirkan, betina boleh melahirkan tiga hingga lapan bayi. Bayi yang baru lahir secara purata mempunyai panjang 10 sentimeter dengan warna badan yang lebih cerah. 

Mereka akan terus bersama induk mereka di dalam sarang sehingga anak ular ini berumur beberapa minggu.


5. Populasi yang masih stabil

Fakta Unik Rough Earth Snake

Sehingga kini, tiada data rasmi yang menunjukkan populasi rough earth snake di alam liar. 

Walau bagaimanapun, dianggarkan bahawa populasi mereka masih sangat terpelihara di habitat semulajadi, sehingga rough earth snake tidak termasuk dalam senarai haiwan yang dilindungi.

Antara ancaman terbesar ular ini ialah kehilangan habitat semulajadi serta usaha menyembur racun perosak pada tumbuhan yang menjadi habitat rough earth snake.


Nah, itulah beberapa fakta menarik tentang rough earth snake yang mempunyai saiz badan yang sangat kecil. Dengan saiznya yang kecil, pasti sangat sukar untuk mengesan kewujudan haiwan ini di habitat semulajadi mereka.



Bisnissatu.com

Salam Satu Bisness


Sumber Rujukan:

Idntimes.com

Show Comments

Copyright © 2021

Bisnissatu.com